Wetenschappers komen met interessante suggestie voor toekomstige menukaart: python-vlees

In de zoektocht naar de perfecte voedselbron zijn wetenschappers inmiddels een nieuwe kandidaat tegen het lijf gelopen: de python.

Het eten van een python klinkt misschien niet als een bijzonder aantrekkelijk idee. Toch kleven er volgens onderzoekers veel voordelen aan pythons. Wetenschapper Daniel Natusch heeft meegewerkt aan het onderzoek. Hij laat weten: “Pythons kunnen heel efficiënt voedsel omzetten in proteïnen. Hierbij hebben we ontdekt dat pythons heel snel kunnen groeien en dat ze al binnen een jaar klaar kunnen zijn om geslacht te worden.” Natusch laat weten dat het vlees van pythons ook heel gezond is. Hij legt uit: “Slangenvlees is wit van kleur en bevat heel veel proteïnen. Niet alleen dat; het bevat ook heel weinig vet en het kan heel duurzaam geproduceerd worden. Slangen hebben namelijk bijna geen water en voedsel nodig om te overleven.” Het onderzoek is gepubliceerd in het blad Scientific Reports.

Worstjes
Voor het onderzoek hebben de wetenschappers verschillende worstjes gemaakt van restproteïnen en reststukken van vis. Vervolgens hebben de wetenschappers deze worstjes meegenomen naar twee verschillende slangenboerderijen: één in Thailand en één in Vietnam. Op de slangenboerderij in Vietnam werd alleen de Birmese python Python bivittatus gekweekt. Op de Thaise slangenboerderij werd er naast de Birmese python ook nog de Netpython Malayopython reticulatus gehouden. In totaal deden er 4601 slangen mee aan het experiment. Deze slangen werden vervolgens ingedeeld in verschillende groepjes van 14 met zeven vrouwtjes en zeven mannetjes per groep. Uiteindelijk kreeg elke groep z’n eigen soort worstje te eten.

Hierbij viel het de wetenschappers op dat pythons blijkbaar prima plantenproteïnen kunnen eten. Dit is ondanks het feit dat pythons in het wild vaak carnivoren zijn en dus alleen maar vlees eten. Natusch licht toe: “Het lijkt een beetje op het verstoppen van broccoli in een gehaktbal – iets wat ouders vaak doen om hun kinderen toch groenten te laten eten.” Daarnaast viel het de onderzoekers op dat het gebruikte vlees voor de worstjes geen groot verschil lijkt te maken. Zo kregen sommige groepen slangen vlees van varkens voorgeschoteld, terwijl andere groepen vlees van ongedierte kregen. Hierbij leek het gebruikte vlees geen effect te hebben op de gezondheid en mentale staat van de slangen. Tijdens het onderzoek bleek dat het voeden van één worstje per vijf dagen meer dan genoeg was om de slangen te laten groeien. De slangen werden na een voedingssessie gewogen om de gewichtstoename bij te kunnen houden.

Slangenvlees
De resultaten van het onderzoek zijn significant, omdat hieruit blijkt dat de vleesindustrie veel efficiënter en vriendelijker zou kunnen werken door meer slangenvlees te produceren. Natusch vertelt: “Klimaatverandering, ziekte en de afname van natuurlijke grondstoffen zijn allemaal redenen waarom we moeten overwegen om minder ‘normaal’ vee te houden. Slangenvlees wordt al langer gegeten in delen van Azië, waaronder China. Het zou mooi zijn als het westen hier ook mee zou kunnen beginnen.”

Er valt echter nog wel een kleine opmerking te maken: de onderzoekers hebben niet gekeken naar de smaak van slangenvlees. Mede-onderzoeker en teamlid Rick Shine sluit dan ook af: “Het onderzoek is een mooi voorbeeld van hoe we veel soorten afval toch om kunnen zetten in proteïnen. Echter denk ik niet dat gebieden zoals Europa of Australië snel over zullen stappen op slangenvlees: in de landen waar dit gegeten wordt, eten ze het ook vooral vanuit de culturele achtergrond. Ik denk dat het dan ook lang zal duren voordat we burgers van slangenvlees kunnen kopen.”

"Snakes on a plate" - Macquarie University