Het oog van de storm: hier bevindt zich een superzwaar zwart gat

Spiraalstelsel NGC 5033 is een geliefd doelwit voor amateur-astronomen. Dit sterrenstelsel in het sterrenbeeld Jachthonden heeft een heldere kern en is daarom eenvoudig te spotten.

De ruimtefoto van de week is deze Hubble-foto van NGC 5033. Dit sterrenstelsel huisvest vele miljarden sterren en heeft een actieve galactische kern. In deze kern bevindt zich een superzwaar zwart gat met een massa van tussen de tien en honderd miljoen zonnemassa’s. De heldere emissie die in zichtbaar licht (evenals andere golflengten) wordt waargenomen, wordt gedeeltelijk geproduceerd door het hete gas in de omgeving rond dit zwarte gat.

Gelijkenissen met de Melkweg
NGC 5033 bevindt zich op een afstand van ruwweg veertig miljoen lichtjaar van de aarde. Dat is relatief dichtbij voor een sterrenstelsel. Het spiraalstelsel is ongeveer net zo groot als onze Melkweg en heeft een diameter van net iets meer dan 100.000 lichtjaar. Verder zijn er veel blauwe gebieden zichtbaar in de spiraalarmen. In deze stervormingsgebieden bevinden zich veel hete, jonge sterren. Het centrum van NGC 5033 is roder. Het centrum herbergt meer oudere, koelere sterren.

Er zijn ook wat verschillen te benoemen. Zo heeft NGC 5033 geen centrale balk, terwijl ons Melkwegstelsel wel een balkspiraalstelsel is. Verder is NGC 5033 een zogenoemd Seyfert-sterrenstelsel. De kern van NGC 5033 schijnt helder over het gehele elektromagnetische spectrum. Dit wordt veroorzaakt door het zwarte gat dat sterren verslindt. Materie van deze sterren valt op het zwarte gat en dat is duidelijk zichtbaar op vele golflengten.

Galactisch duo
NGC 5033 vormt een duo met het nabijgelegen spiraalvormige sterrenstelsel NGC 5005. Beide sterrenstelsels beïnvloeden elkaar met hun zwaartekracht. Toch is de afstand nog relatief groot en worden beide sterrenstelsels niet vervormd door elkaars aanwezigheid. Het zwakkere, onregelmatige sterrenstelsel IC 4182 is ook lid van deze groep.

"A galaxy with a bright heart" - ESA/Hubble