Zoekmachine onthult dat mensen wereldwijd na zo’n twee weken lockdown massaal deze nieuwe hobby omarmden

En die hobby is… vogeltjes voeren.

Tijdens de wereldwijde coronapandemie zaten we allemaal door beperkende maatregelen aan huis gekluisterd. Veel mensen gingen daarom maar op zoek naar nieuwe hobby’s en bezigheden om zo de tijd de doden. In een nieuwe studie hebben onderzoekers ontdekt dat de lockdowns bij veel mensen een grappige nieuwe interesse hebben gewekt. Want ineens merkten we massaal de vogeltjes in de achtertuin op – en begonnen we te googelen hoe we die het beste konden bijvoeren.

Zoektermen
Met behulp van de Google-zoekindex beoordeelden onderzoekers hoe vaak er wekelijks in de periode tussen 1 januari 2019 en 31 mei 2020 op bepaalde zoektermen zoals ‘vogelvoer’ en ‘vogelbad’ werd gezocht. En opvallend genoeg zagen ze zo’n twee weken nadat een bepaald land in lockdown was gegaan, een forse toename. “We ontdekten dat er in 115 landen tijdens een lockdown veel meer op dergelijke zoektermen werd gegoogled,” aldus onderzoeker Darryl Jones.

Wereldschaal
Het lijkt er dus sterk op dat de lockdowns de belangstelling voor vogels op wereldschaal heeft vergroot. En dat is interessant. “We weten uit eerdere studies dat veel Amerikanen en sommige Europeanen tijdens de COVID-19-pandemie meer interesse kregen in vogel spotten en ook meer vogels begonnen te voeren,” zegt Jones. “In onze studie wilden we achterhalen of zich dit ook in andere landen voordeed, waaronder die op het zuidelijk halfrond. En onze resultaten bevestigen nu dat mensen van over de hele wereld inderdaad massaal vogels begonnen te voeren. Voor zover wij weten is dit de eerste studie die de interesse in het voeren van vogels op wereldschaal heeft bestudeerd.”

Achtertuin
Door de lockdowns omarmden we dus ineens een hele nieuwe hobby. Maar waarom steeg die interesse in vogels zo flink? “Wanneer we de natuur niet meer in kunnen – zoals tijdens de lockdowns het geval was – wordt een eenvoudige, goedkope bezigheid zoals het voeren van vogels relatief aantrekkelijker,” legt Jones uit. “Bovendien merkten veel mensen toen ze gedwongen thuis zaten eerder de vogels in hun achtertuin op. Dit kan de belangstelling in het voeren van deze vogels hebben aangewakkerd.” Het voeren van vogeltjes transformeerde dus in een alternatieve vorm van vrijetijdsbesteding. Mensen kwamen op deze manier, tijdens een stressvolle periode, toch in verbinding met de natuur.

Nadelen
Ondanks de goede bedoelingen hiervan, kleven er ook enkele nadelen aan, zo stellen de onderzoekers. Het verstrekken van voedsel aan wilde vogels kan aan de ene kant hun overleving vergroten en gezondheid verbeteren. Maar er zijn ook aanwijzingen dat het voeren van vogels ecologische gemeenschappen kan veranderen en mogelijk zelfs nadelige effecten heeft op de biodiversiteit. “We weten al dat op plekken waar veel vogels gevoerd worden, migratiepatronen veranderen en ziektes uitbreken,” waarschuwt Jones. “Het is daarom absoluut noodzakelijk dat we de wereldwijde omvang van het voeren van vogels begrijpen, om zo een meer omvattend beeld te krijgen van de potentiële effecten ervan op het welzijn van zowel vogels als mensen op continentale en mondiale schaal.”

Meer over het bijvoeren van vogels
Het is niet voor het eerst dat wetenschappers de nadelen van het bijvoeren van vogels benoemen. Enkele jaren geleden publiceerde een onderzoeksgroep ook al een studie, waaruit bleek dat bijvoeren negatieve gevolgen kan hebben. In vogelvoer zitten namelijk vaak zonnebloempitten. En een teveel daarvan kan leiden tot misvormde spermacellen bij groenlingen en appelvinken, wat vervolgens weer een verminderde vruchtbaarheid tot gevolg heeft. Bovendien moet je er ook voor uitkijken dat vogeltjes niet vast komen te zitten in de netten van vetbollen, of dat het plastic de natuur vervuilt. Verdiep je daarom eerst goed in het onderwerp voordat je zelf in je achtertuin een voedertafeltje met een ruim assortiment aan zaden, vetbollen en pinda’s installeert.

Met de studie laten de onderzoekers zien dat de COVID-19-pandemie een belangrijke rol heeft gespeeld om mensen op een nieuwe manier dichter bij de natuur te brengen. Bovendien verschaft het meer inzicht in de wereldwijde interacties tussen mens en vogel: blijkbaar heeft de coronacrisis onze band met vogels flink versterkt. In hoeverre dat echter ook een duistere kant heeft, zal verder moeten worden onderzocht.

"Human-bird backyard interactions soar during lockdowns" - Griffith University