Toen de Titanic zonk kregen vrouwen en kinderen voorrang. En dat is uitzonderlijk, zo blijkt nu uit onderzoek.
Wetenschappers van de Uppsala Universiteit bestudeerden achttien scheepsrampen die plaatsvonden in de periode tussen 1852 en 2011. En dat levert heel opvallende resultaten op.
Titanic
De scheepsramp met de Titanic is wellicht de meest bekende scheepsramp die ooit heeft plaatsgevonden. En veel van onze beelden die we bij een scheepsramp hebben, komen daar vandaan. Bijvoorbeeld het beeld dat vrouwen en kinderen in geval van nood als eerste gered worden. En het beeld dat de bemanning passagiers redt en zelf met schip en al ten onder gaat. Maar uit nieuw onderzoek blijkt wel dat de ramp met de Titanic echt op zichzelf staat en dat de beelden die wij door de Titanic van een ramp hebben niet representatief zijn voor de gemiddelde scheepsramp.
Overlevingskansen
De onderzoekers bestudeerden achttien scheepsrampen waarbij in totaal meer dan 15.000 mensen betrokken waren. Uit de cijfers blijkt dat niet vrouwen, maar mannen de grootste overlevingskans hebben bij een ramp. Het maakt hierbij niet uit in welke tijd de ramp plaatsvond en ook niet hoe snel het schip zonk. Kinderen komen er het slechtst van af: hun overlevingskans is het kleinst. De hoogste overlevingskans is weggelegd voor de bemanning en kapitein van een schip.
Kapitein
De resultaten staan haaks op de resultaten van de Titanic-ramp waarbij veel meer mannen stierven en veel bemanningsleden met schip en al ten onder gingen. Hoe kan dat? De onderzoekers vermoeden dat het alles te maken heeft met de bevelen die een kapitein geeft. Aan boord van de Titanic droeg de kapitein zijn bemanning op de vrouwen en kinderen eerst te redden. Mannen die voor wilden dringen, liepen het risico te worden neergeschoten.
Leider
Uit het onderzoek blijkt dat iets meer vrouwen en kinderen een ramp overleefden, wanneer de kapitein zijn bemanning opdroeg om deze voorrang te geven. Maar er overleefden pas meer vrouwen dan mannen wanneer de kapitein zijn bemanning opdracht gaf om mensen die die regel niet respecteerden met geweld aan te pakken. De studie laat zien dat leiders heel belangrijk zijn tijdens een ramp. Maar tijdens veel scheepsrampen ontvluchtte de kapitein de boot als eerste. En daarna is het ieder voor zich.
Onlangs vond voor de kust van Italië nog een grote scheepsramp plaats. De Costa Concordia kapseisde en verscheidene mensen lieten het leven. De kapitein zou het schip al snel verlaten hebben. Dit onderzoek wijst erop dat dat niet ongewoon is.