Kan ChatGPT ook robots ontwerpen? Nederlandse onderzoekers zochten het uit – en dit is het resultaat!

Gedichten, essays en zelfs wetenschappelijke artikelen; niets lijkt te gek voor de razend populaire chatbot ChatGPT. Maar weet het ook raad met een ietwat technischer vraagstuk?

De omstreden ChatGPT houdt nog altijd de gemoederen bezig. De kunstmatige intelligentie, die is ontwikkeld door het bedrijf OpenAI, kan zelf teksten genereren op basis van ingevoerde informatie. En dat doet de bot op overtuigende wijze. Zo kan het niet alleen hele goede gedichten, essays en boeken schrijven, maar zuigt het ook met het grootste gemak wetenschappelijke samenvattingen uit de duim en kan het zelfs wetenschappelijke artikelen schrijven die zo in een vakblad kunnen. Dat ChatGPT een talenknobbel heeft, staat dus buiten kijf. Maar kan het eigenlijk ook uit de voeten met veel technischere kwesties?

Meer over ChatGPT
ChatGPT heeft het bijna griezelige vermogen om mensachtige teksten te verzinnen op basis van ingevoerde informatie. De chatbot voert een dialoog met de gebruiker om diens vragen goed te kunnen beantwoorden en tot de juiste teksten te komen, die altijd uniek en goed geformuleerd zijn. De mogelijkheden zijn eindeloos: ChatGPT kan een nieuwsbericht schrijven, vertellen hoe je brood bakt, de kwantumfysica uitleggen en je opstel maken. Het is vrijwel onmogelijk om te achterhalen of je een tekst door ChatGPT hebt laten schrijven.

Onderzoekers van de TU Delft en de Technische Universiteit van Lausanne vroegen zich af of ChatGPT een robot zou kunnen ontwerpen. En dus gingen ze de uitdaging aan. Allereerst vroegen ze de populaire chatbot naar de grootste toekomstige uitdagingen voor de mensheid. “We wilden ChatGPT niet zomaar een robot laten ontwerpen, maar eentje die ook echt nut heeft,” legt onderzoeker Della Santina uit. Uiteindelijk kozen ze voedselvoorziening als uitdaging en kwamen samen met ChatGPT tot het idee om een tomatenplukrobot in elkaar te knutselen.

De samen met ChatGPT ontworpen tomatenplukrobot, hier te zien in actie. Afbeelding: Adrien Buttier / EPFL

Ingenieur
Gedurende het proces ontdekten de onderzoekers dat ChatGPT niet alleen een goede schrijver is, maar zich ook als een vaardige ingenieur ontplooide. De onderzoekers volgden alle ontwerpbeslissingen van de bot zorgvuldig op. En deze input bleek erg waardevol in de conceptuele fase. “ChatGPT breidt de kennis van de ontwerper uit tot andere expertisegebieden,” vertelt onderzoeker Francesco Stella. “Zo leerde de chatrobot ons welk gewas economisch het meest waardevol is om te automatiseren.”

Realisatiefase
Maar ook in de daaropvolgende realisatiefase kwam ChatGPT met nuttige tips. Zo stelde de bot voor om de grijper van siliconen of rubber te maken, om zo te voorkomen dat geplukte tomaten geplet zouden worden. Ook stelde de bot dat de tomatenplukrobot aangedreven zou moeten worden met een Dynamixel motor. Uiteindelijk rolde er tegen het einde van het project een werkende robotarm van de band, die in staat is op effectieve wijze tomaten te plukken. De onderzoekers publiceerden hun bevindingen in Nature Machine Intelligence.

Positief en verrijkend
Vervolgens reflecteerden de onderzoekers op de samenwerking met ChatGPT. Was het een positief ontwerpproces, of bracht het ook risico’s met zich mee? Het gezamenlijke ontwerpproces ervaarden de onderzoekers echter als positief en verrijkend. “Wel kwamen we erachter dat onze rol als ingenieurs veranderde, namelijk naar het uitvoeren van de meer technische taken,” aldus Stella.

Blind
Daarnaast stellen de onderzoekers dat het misschien niet zo’n goed idee is om kunstmatige intelligentie alle input voor het robotontwerp te laten leveren en deze vervolgens blind op te volgen. Zo’n extreem scenario is overigens met de huidige algoritmes ook nog niet mogelijk. En dat is misschien maar beter ook. “Verstrekte informatie kan namelijk misleidend zijn wanneer deze niet wordt gecontroleerd of gevarieerd,” waarschuwt Santina. “KI-bots zijn ontworpen om het ‘meest waarschijnlijke’ antwoord op een vraag te genereren, en lopen dus het risico verkeerde informatie te verstrekken en vooroordelen in de robotica te creëren.” Ook brengt de samenwerking met Large Language Models (LLM) – waartoe ChatGPT behoort – andere belangrijke vraagstukken met zich mee, zoals over plagiaat, traceerbaarheid en intellectuele eigendom.

Ondanks de belangrijke kwesties en uitdagingen waar nog verder over nagedacht moet worden, zijn de Nederlandse onderzoekers er nu wel voor het eerst in geslaagd om samen met ChatGPT een robot te ontwerpen. Een indrukwekkende prestatie. De tomatenplukker blijft het team gebruiken in hun onderzoek naar robots. Daarnaast zetten ze ook hun studie naar LLMs om nieuwe robots te ontwerpen voort. “Uiteindelijk is het een open vraag voor de toekomst van ons vakgebied hoe LLMs ingezet kunnen worden om robotontwikkelaars te helpen, zonder de creativiteit en innovatie te beperken die nodig zijn om met robotica de uitdagingen van de 21e eeuw aan te gaan,” besluit Stella.

"ChatGPT ontwerpt zijn eerste robot samen met TU Delft onderzoekers" - TU Delft