Het rijbereik van een elektrische auto wordt vaak onderschat, terwijl de afstand van dagelijkse ritten wordt overschat.

De toename van broeikasgassen in de atmosfeer is één van de belangrijkste oorzaken van de opwarming van de aarde. Onder die broeikasgassen bevindt zich kooldioxide – het bekende CO2 – waarvan de transportsector één van de belangrijkste uitstoters is. Overstappen op elektrische auto’s kan daarom uitkomst bieden. Toch blijft een forse toename van het aantal elektrische voertuigen op de weg uit. Maar waarom gaan we niet massaal overstag?

Wist je dat…

…alleen al voertuigen op fossiele brandstof goed zijn voor bijna 18 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot?

Hoewel de elektrificatie van het wagenpark een belangrijk onderdeel van de energietransitie is, loopt dit nog niet echt hard van stapel. In 2020 vertegenwoordigde elektrische auto’s slechts 1 procent van het wereldwijde wagenpark. En dat is zelfs inclusief hybride voertuigen. Om de klimaatdoelstellingen voor 2030 te halen, moet dit aandeel minimaal 12 procent bedragen.

Belemmeringen
Een prangende vraag is dan ook wat ons eigenlijk tegenhoudt om een elektrische auto aan te schaffen. Want hoewel de belangrijkste financiële en technische belemmeringen zijn weggenomen (denk aan lagere aankoopprijzen en een dichter netwerk van laadstations), loopt het nog geen storm. In een nieuwe studie gingen onderzoekers op zoek naar de factoren die een wijdverbreide acceptatie in de weg zitten.

Studie
Het onderzoeksteam ondervroeg meer dan 2.000 automobilisten met verschillende achtergronden en leeftijden afkomstig uit Duitsland en de Verenigde Staten. “Tot nu toe waren initiatieven met betrekking tot de energietransitie over het algemeen gericht op de technologische en financiële barrières voor de realisatie ervan,” vertelt onderzoeker Mario Herberz. “Er is nog maar weinig aandacht besteed aan psychologische factoren. Veel onderzoeken tonen echter aan dat mensen niet automatisch het gedrag aannemen dat het gunstigst is voor zichzelf of de samenleving, vaak als gevolg van een gebrek aan informatie.”

Tussen je oren
De onderzoekers komen tot een interessante ontdekking. Want het lijkt erop dat de ware reden voor het uitblijven van een massale run op elektrische auto’s tussen onze oren zit. Cognitieve vooroordelen blijken velen ervan te weerhouden over te stappen op een elektrische auto. “We hebben vastgesteld dat de deelnemers systematisch de batterijcapaciteit van elektrische auto’s die op de huidige markt beschikbaar zijn onderschatten,” zegt Tobias Brosch.

Rijbereik
Met andere woorden, consumenten denken dat het huidige rijbereik van elektrische auto’s niet voldoende is om hun dagelijkse ritten te dekken. Kortom, het rijbereik van een elektrische auto wordt vaak onderschat, terwijl de afstand van dagelijkse ritten wordt overschat.

Onterecht
Toch is dit geheel ten onrechte. Het onderzoeksteam ontdekte namelijk dat meer dan 90 procent van de autoritten kan worden afgelegd met een voertuig met een rijbereik van 200 kilometer. En dat is een bescheiden actieradius onder de momenteel beschikbare elektrische auto’s. Zo is het bereik van grote auto’s gemiddeld 425 km, middenklassers 310 km en kleine auto’s 230 km.

Minimale impact
Hoewel momenteel gewerkt wordt aan manieren om het rijbereik van elektrische auto’s te vergroten, laten de onderzoekers zien dat hier dus niet het echte goud ligt. “Het zou slechts een minimale impact hebben op het aantal extra ritten dat met één elektrische lading zal worden afgelegd,” zegt Herberz. “Het vergroten van de batterijen is daarom geen sleutelelement in de energietransitie.”

Om mensen over de streep te trekken is dus geen verdichting van het netwerk van laadstations of een vergroting van het formaat van de batterijen nodig. “We moeten mensen informatie op maat verstrekken, aangepast aan de concrete behoefte van automobilisten,” stelt Herberz. “Dit zal hun bezorgdheid verminderen en hun bereidheid vergroten om over te stappen op een elektrisch voertuig.”

Een ander veelbesproken vraagstuk in deze tijd is of het invoeren van elektrische auto’s eigenlijk wel voor een vermindering van de CO2-uitstoot zorgt. Hoewel elektrisch rijden aan de ene kant ‘groener’ lijkt, komt er bij het productieproces nog steeds veel CO2 vrij. Nederlandse onderzoekers namen de balans op. Weten wat hun bevindingen zijn? Lees het hier!