Nog op zoek naar een partner? Probeer het eens op Facebook. Nieuw onderzoek toont aan dat mensen die tussen 2005 en 2012 trouwden en elkaar via sociale netwerksites leerden kennen doorgaans veel tevredener waren met hun huwelijk dan mensen die elkaar offline leerden kennen.
Dat stelt onderzoeker Jeffrey Hall nadat hij 18.257 Amerikanen die elkaar tussen 2005 en 2012 eeuwige trouw beloofde, bestudeerde. Hij vergelijk de stellen die elkaar via sociale media leerden kennen met stellen die elkaar op een andere manier online tegen het lijf liepen (bijvoorbeeld via een datingsite, chatroom, email of discussiegroep). Vervolgens vergeleek hij de stellen die elkaar via sociale media hadden leren kennen met de stellen die elkaar offline voor het eerst ontmoetten.
Succesvol
Het onderzoek bewijst dat een succesvolle relatie op sociale media van start kan gaan. Relaties die begonnen met een ‘ontmoeting’ op sociale media waren doorgaans net zo succesvol als relaties die begonnen op een datingsite of met een offline ontmoeting. Wel bleken mensen die elkaar via sociale media leerden kennen tevredener te zijn met hun huwelijk dan de mensen die elkaar op traditionele, offline manieren tegen het lijf liepen.
Verklaring
Het onderzoek geeft helaas geen antwoord op de vraag hoe het nu komt dat stellen die elkaar via sociale media ontmoeten net zo succesvol en zelfs tevredener zijn dan mensen die elkaar offline of op andere online manieren ontmoeten. Maar Hall durft daar wel over te speculeren. Het succes van relaties die op sociale media starten, zit ‘m volgens hem vooral in de wijze waarop mensen elkaar ontmoeten. Die lijkt sterk op de manier waarop mensen elkaar traditioneel ontmoeten. Traditioneel lopen we mensen tegen het lijf via vrienden of in ieder geval binnen een netwerk van gelijkgestemden. “Wanneer we mensen op traditionele plaatsen zoals school, kerk of via vrienden ontmoeten, ontmoeten we mensen die onze waarden, kenmerken en ervaringen delen. En dat maakt ze aantrekkelijk.” Op sociale media worden mensen op vergelijkbare wijze bij elkaar gebracht. Sterker nog: een sociaal medium als Facebook beschikt over een mechanisme om mensen waar u het waarschijnlijk goed mee zou kunnen vinden aan u voor te stellen, waarop u die personen als vriend kunt toevoegen. Halls tip voor mensen die nog op zoek zijn naar een partner is dan ook simpel: “Begin eens met ‘ja’ te zeggen op vriendverzoeken.”
Hall zet zijn onderzoek voort. Hij gaat nu proberen te achterhalen welke verschillende flirttechnieken het meest succesvol zijn op sociale media.