Wetenschappers stuiten op onbekende spierlaag in de kaak

Zelfs in het menselijk lichaam valt blijkbaar nog genoeg te ontdekken.

Je denkt misschien dat wetenschappers een goed beeld hebben van het menselijk lichaam. Maar blijkbaar heeft de menselijke anatomie ook nog enkele verrassingen voor ons in petto. Onderzoekers zijn namelijk op een tot voor kort onbekend deel van onze kaakspieren gestuit. De bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Annals of Anatomy.

Wangkauwspier
In je kaak vind je de zogenoemde wangkauwspier; de meest prominente kaakspier. Zijn taak is het sluiten van de kaak. Als je je vingers op de achterkant van je wangen legt en je tanden op elkaar drukt, voel je de spier aanspannen.

Onduidelijkheid
In anatomische leerboeken wordt over het algemeen gesteld dat de wangkauwspier uit twee delen bestaat: een oppervlakkig en dieper gelegen deel. Toch bestond hierover wat onduidelijkheid. Zo riep de structuur van de wangkauwspier in het verleden al wat vragen op. In 1995 werd bijvoorbeeld al geopperd dat de kauwspier mogelijk drie lagen heeft. En ook aan het begin van het nieuwe millennium wezen studies in die richting.

In een nieuwe studie hebben onderzoekers de wangkauwspier nog eens goed onder de loep genomen. “Gezien de tegenstrijdige bevindingen wilden we de structuur van de wangkauwspier opnieuw uitgebreid onderzoeken,” vertelt onderzoeker Jens Türp. Ze bestudeerden de kaakspieren van overleden personen die hun lichaam aan de wetenschap hadden geschonken en analyseerden tevens MRI-scans van een levend persoon.

Musculus masseter pars coronidea
Het leidt tot een opmerkelijke ontdekking. Zo stuiten de wetenschappers inderdaad op een derde spierlaag die nóg dieper ligt. De over het hoofd geziene spierlaag heeft de naam Musculus masseter pars coronidea gekregen.

De nieuw ontdekte spierlaag (rood) loopt van de achterkant van het jukbeen naar de onderkaak. Het betekent dat de wangkauwspier dus niet alleen uit een oppervlakkig (S) en een diep (D) gelegen deel bestaat, maar ook een nóg diepere laag (C) heeft. Afbeelding: Jens C. Türp, UZB

In de studie beschrijven de onderzoekers de nieuwe spierlaag gedetailleerd. “Dit diepe deel van de wangkauwspier is duidelijk te onderscheiden van de twee andere lagen,” vertelt onderzoeker Szilvia Mezey. “De rangschikking van de spiervezels suggereert dat deze laag betrokken is bij de stabilisatie van de onderkaak. Het lijkt ook het enige deel van de kauwspieren te zijn dat de onderkaak naar achteren – naar het oor toe – kan trekken.”

Het is een interessante vondst. Want blijkbaar valt er zelfs in het menselijk lichaam nog genoeg te ontdekken. “Onze vondst is vergelijkbaar met zoölogen die plotseling een nieuw soort gewerveld dier ontdekken,” aldus Türp. Wie had dat gedacht?

"New muscle layer discovered on the jaw" - University of Basel