Duitse wetenschappers beweren dat het mogelijk is om met behulp van een hersenscan te voorspellen of mensen een bepaald product gaan kopen of niet. De resultaten werden gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Neuroscience.
“Er zijn specifieke patronen in de hersenactiviteit te zien als mensen bijvoorbeeld kijken naar een auto, die ze later besluiten te kopen,” zeggen de onderzoekers van het Bernstein Center for Computational Neuroscience in Berlijn.
Experiment
Tijdens het onderzoek kregen mannelijke vrijwilligers tussen de 24 en 32 jaar verschillende afbeeldingen van auto’s onder hun neus geschoven. Ondertussen maakten onderzoekers een scan van hun hersenen. Later tijdens het experiment werden sommige van die foto’s opnieuw voor hun neergelegd. Op dat moment moesten ze een auto kiezen, die ze wilden kopen.
“Toen de vrijwilligers voor het eerst keken naar de auto die ze later kochten, was er een specifiek patroon waarneembaar in de hersenactiviteit,” aldus de wetenschappers.
Marketing
“Onze bevindingen kunnen worden gebruikt bij marketingonderzoek,” meent onderzoeksleider John-Dylan Haynes in het Britse tijdschrift New Scientist. “Met die hersenscans zouden we bijvoorbeeld meningen in kaart kunnen brengen over bepaalde producten waarop een taboe rust en waar mensen liever niet openlijk over praten.”