Vanmorgen begint het dan echt: de Dong Energy Solar Challenge. Boten op zonne-energie varen de beroemde route langs elf Friese steden met maar één doel voor ogen: de finish halen!
De route is ongeveer 220 kilometer lang. Vandaag varen de boten van Leeuwarden naar Sloten (44 kilometer). Morgen van Sloten naar Bolsward (58 km). Donderdag staat de route van Bolsward naar Franeker (37 km) op het program. Vrijdag van Franeker naar Dokkum (45 kilometer) en zaterdag het slotstuk van Dokkum naar Leeuwarden (25 km).
Zonneboot
Aan de wedstrijd doen diverse hogescholen en universiteiten mee. Zij hebben een eigen zonneboot ontworpen en nemen in één van de drie categorieën deel: vaartuigen met één opvarende, vaartuigen met twee opvarenden en de topklasse. Er zijn verschillende prijzen te winnen. Bijvoorbeeld een Design Award voor de boot met het meest vernieuwende en bijzondere design. Maar er is ook een Innovation Award voor deelnemers die met nieuwe (en werkende) ideeën komen.
Proloog
Hoewel de Dong Energy Solar Challenge officieel vandaag van start gaat, is deze eigenlijk gisteren al begonnen. Toen vond namelijk de proloog en de sprintwedstrijd plaats. Tijdens de sprintwedstrijd moest een zonneboot een afstand van 150 meter op vol vermogen varen. Tijdens de proloog moesten boten met één of twee opvarenden aantonen dat ze op een afstand van 10 kilometer een minimale snelheid van 8 kilometer per uur konden halen. De topklasse moest over dezelfde afstand een minimale snelheid van 12 kilometer per uur halen. De uitslag bepaalt wie vandaag wanneer start. De boten die gisteren het langzaamst waren, starten vandaag als eerste.
Wie wint?
Wie de Dong Energy Solar Challenge gaat winnen? Dat is lastig te voorspellen. Tijdens de vorige editie won Private Energy Solarboatteam, Leeuwarden de race in de categorie topklasse. De boot deed 11.26 uur over de Elfstedentocht. Team Sunrise uit Terneuzen werd met 16.06 uur eerste in de klasse A (één opvarende). In klasse B (twee opvarenden) won Energa Solar II, Gedansk (Polen) met een tijd van 19.25 uur.
Verbetering
Wat heel mooi is om te zien, is dat de tijden van de zonneboten in krap enkele jaren tijd enorm verbeterd zijn. In 2006 deed de winnaar in de topklasse er bijvoorbeeld nog 16.50 uren over. En in 2008 had de winnaar uit klasse B nog 22.30 uur nodig om de finish te bereiken. Maar de boten worden steeds beter en dus sneller. Grote kans dat we dit jaar dus weer hele mooie cijfers gaan tegenkomen.
Voor wie niets van de Dong Energy Solar Challenge wil missen, is het mogelijk om deze hier live te volgen!