Britten beginnen met bouw van de snelste auto ter wereld

Een Brits team begint deze week met de bouw van de snelste auto ter wereld: de Bloodhound. Hamspon Industries bouwt de achterzijde van het chassis, de Advanced Composites Group werkt aan de voorkant van de snelste auto en Lockheed Martin zorgt voor wielen van aluminium. De Bloodhound gaat in 2012 of 2013 de magische grens van duizend mijl per uur verbreken.

Als de Bloodhound boven de duizend mijl per uur uitkomt, dan rijdt deze auto sneller dan 1.600 kilometer per uur. Even omgerekend: dat is dertien keer sneller dan de maximumsnelheid op de Nederlandse autosnelweg. Stel, de auto zou de recordpoging in Nederland afleggen, dan zou een ritje van Den Helder naar Maastricht slechts dertien minuten duren. Start de coureur in Middelburg? Vijftien minuten later is hij in het noorden van de provincie Groningen.

COMPETITIE

Niet alleen het Britse team van Noble is van plan om het wereldrecord te verbreken, ook een Australisch team wil de snelste auto ter wereld maken. De raketauto van Rosco McGlashan moet binnen twintig seconden optrekken van 0 naar 1.600 kilometer per uur. De recordpoging vindt in 2011 plaats in Zuid-Afrika. McGlashan hoopt dat Australië trots is op zijn team als het wereldrecord verbroken is. “We maken er iets fantastisch van!”

Recordpoging
De recordpoging vindt over twee tot drie jaar plaats op de bodem van een opgedroogd meer in Zuid-Afrika. Op dit moment ruimen 300 Zuid-Afrikanen stenen op, die op het bodem van het opgedroogde meer liggen. Het oppervlak moet namelijk zo glad mogelijk zijn. Een steentje kan er al voor zorgen dat de recordpoging mislukt.

Huidige record
Het huidige wereldrecord staat op naam van Andy Green, die in 1997 een snelheid van 1.228 kilometer per uur bereikte in zijn turbofan-aangedreven auto, de Thrust SuperSonic Car. Green was tevens de eerste persoon die in een voertuig op aarde sneller was dan het geluid.

BBC
De BBC maakte vorig jaar al een item over de Bloodhound. Hieronder ziet u hoe de auto eruit gaat zien.

Bronmateriaal

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd