Onderzoekers ontwikkelen brandstofcel die minstens tien keer langer meegaat

Komt er nu een einde aan traditionele benzinemotoren?

Al een tijd lang houden wetenschappers zich bezig met het zoeken naar nieuwe en schonere alternatieven voor fossiele brandstof. Denk bijvoorbeeld aan de elektrische auto die tegenwoordig steeds vaker in het straatbeeld verschijnt. Maar ook de waterstofauto lijkt tot de mogelijkheden te gaan behoren. Toch zijn er nog steeds problemen te overwinnen. Denk bijvoorbeeld aan goedwerkende brandstofcellen die ook economisch aantrekkelijk zijn. Maar daar hebben onderzoekers nu wat op gevonden.

Nieuwe brandstofcel
In de studie presenteren onderzoekers een nieuw type brandstofcel. De brandstofcel is enorm zuinig en gaat minstens tien keer langer mee dan huidige brandstofcellen. En dit heeft grote voordelen. Het betekent namelijk dat deze veel meer potentie hebben om daadwerkelijk in het dagelijks leven gebruikt te gaan worden.

Hybride voertuigen
De onderzoekers concentreerden zich aanvankelijk op hybride voertuigen. Deze zijn op dit moment nog uitgerust met zowel een benzinemotor, als een elektromotor. Dat komt omdat de batterijen op dit moment nog niet lang genoeg meegaan en het opladen vaak ook best wat tijd in beslag neemt. Bestaande brandstofcellen zouden theoretisch gezien deze benzinemotoren op dit moment al wel kunnen vervangen. Het betekent dat er stroom opgewekt kan worden terwijl de auto rijdt. Echter zijn deze brandstofcellen vaak erg duur, wat ze weer onaantrekkelijk maakt.

Onderzoeker Xianguo Li met de nieuwe brandstofcel. Afbeelding: UWaterloo

Eenvoudiger
Onderzoekers hebben dat probleem nu weten op te lossen. Het is ze namelijk gelukt om een nieuw soort brandstofcel te ontwikkelen. Deze cel levert een constante – in plaats van fluctuerende – hoeveelheid elektriciteit. Dit betekent dat de cellen veel eenvoudiger, en daardoor goedkoper kunnen zijn. Bovendien gaan ze veel langer mee. “Met ons ontwerp zijn de kosten vergelijkbaar of zelfs goedkoper dan benzinemotoren,” zegt onderzoeker Xianguo Li.

De onderzoekers hopen dat de introductie van brandstofcellen in hybride voertuigen zal leiden tot een verhoging van de productie, wat weer leidt tot lagere eenheidskosten. Dit zou de weg vrijmaken voor de vervanging van zowel batterijen als brandstofmotoren door betaalbare, betrouwbare en schone energie. “We hebben een manier gevonden om de kosten te verlagen en toch te voldoen aan de duurzaamheid- en prestatieverwachtingen,” zegt Li. “Het is een goede eerste stap en zou het antwoord kunnen zijn op de vervuilende benzinemotor.”

Bronmateriaal

"Clean fuel cells could be cheap enough to replace gas engines in vehicles" - University of Waterloo (via EurekAlert)

Afbeelding bovenaan dit artikel: UWaterloo

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd