James Webb maakt spectaculaire infraroodfoto van balkspiraalstelsel NGC 1433 met supermassief zwart gat

De ruimtefoto van de week is een bijzonder fraai balkspiraalstelsel op slechts 46 miljoen lichtjaar van de aarde.

Wetenschappers hebben het Mid-Infrared Instrument (MIRI) van de James Webb-telescoop gebruikt om een foto te maken van het stelsel. Er zijn veel verschillen te zien met eerdere optische waarnemingen. Op de infraroodfoto lichten stervormingsgebieden in de spiraalarmen op. De jonge sterren zenden veel energie uit in de vorm van straling. Wij kunnen dit licht niet zien, omdat het wordt tegengehouden door donkere stofwolken. Infrarood licht wordt niet tegengehouden door deze stofwolken, waardoor de stellaire kraamkamers overduidelijk in beeld verschijnen.

In het centrum van het sterrenstelsel is een kleine, maar heldere kern zichtbaar. Hierin huisvest een supermassief zwart gat. Dit zwarte gat slokt materie op, maar stoot ook een bescheiden hoeveelheid materie uit in de vorm van extreem krachtige jets. De jet van NGC 1433 is slechts 150 lichtjaar lang. Daarmee is dit de kleinste moleculaire uitstroom van dit type dat ooit is waargenomen buiten onze Melkweg.

Om het centrum is een bijzondere dubbele ring te zien. Dankzij de scherpe blik van Webb’s MIRI zien we dat de dubbele ring een spiraalstructuur heeft.

Balkspiraalstelsels zoals NGC 1433 en onze eigen Melkweg hebben een centrale balk. De spiraalarmen van een balkspiraalstelsel komen niet uit het centrum, maar vanuit de balk. Dit is vooral goed te zien op optische foto’s van het sterrenstelsel.

"NGC 1433 (MIRI Image)" - Webb Telescope