Zwarte gaten kunnen in alle vormen voorkomen

Zijn zwarte gaten enkel sferisch? Een nieuw theoretisch onderzoek beweert dat dit niet hoeft te zijn. Zwarte gaten kunnen in allerlei vormen voorkomen. Er is een probleem met de theorie, namelijk dat deze niet bewezen kan worden. Astrofysici kunnen de vorm van een zwart gat namelijk niet observeren, omdat zwarte gaten alle vormen van straling aantrekken, inclusief zichtbaar licht.

De theoretische theorie maakt gebruik van de snaartheorie, de theorie die de vier fundamentele natuurkrachten in de natuurkunde in één universele omvattende theorie onder poogt te brengen. De snaartheorie opereert niet binnen vier dimensies, maar in tien hypotetische dimensies. De zes extra dimensies zijn opgerold en daardoor mogelijk niet waarneembaar.

Door gebruik te maken van de snaartheorie vond expert Maria Rodriguez van het Max Planck Instituut in Duitsland dat zwarte gaten allerlei vormen kunnen hebben. Ringen, helixen en zelfs de vorm van de planeet Saturnus.

Rodriguez meent dat zwarte gaten in vier dimensies alleen bolvormig zijn. Dit hoeft niet per se zo te zijn wanneer vanuit de snaartheorie naar zwarte gaten wordt gekeken. Rodriguez stelde een lijst samen van vormen die wiskundig gezien kunnen bestaan, zoals de donkere Saturnus, de donkere helische ring, de di-ring, de donkere vlinderstrik en het donkere fietswiel.

Er is één maar: de verschillende vormen zijn zeer moeilijk te vinden, omdat ze – theoretisch gezien – enkel bestaan in hogere dimensies.

Zwarte gaten onstaan door verschillende oorzaken, bijvoorbeeld wanneer een massieve ster het einde van haar leven bereikt. Een krachtige supernova-explosie zorgt ervoor dat de kern van de ster instort. Deze instorting is zo extreem, dat zelfs fotonen (licht) niet uit het ontstane zwarte gat kunnen ontsnappen.