Zoeven we in 2040 in zwevende modules over een magnetisch wegdek?

De auto is er al een poosje en we kunnen ons een leven zonder auto’s nauwelijks voorstellen. Als het aan de wetenschap ligt, wordt dat in de nabije toekomst echter heel anders.

Staal, wielen, motor en benzine. De auto is ons lief en wordt ons alleen maar liever. Momenteel hebben we bijna 8,7 miljoen personenauto’s in Nederland en dat is 1,7 procent meer dan vorig jaar. Ons autopark groeit daarmee sneller dan onze bevolking. Wereldwijd is het helemaal even slikken: dit jaar naderen we de 1,4 miljard operationele gemotoriseerde voertuigen. Met alle milieu- en gezondheidsproblematiek van dien. Een oplossing is er voorlopig niet: de transportvorm wordt onmisbaar geacht. Dus we hebben een nieuw vervoersmiddel nodig voor ons particulier transport.

Computergestuurde module
Mogen we je even voorstellen aan NIFTI? Dat staat voor National Individual Floating Transport Infrastructure en je hebt er geen dropje fossiele brandstof voor nodig. Het werk wordt geleverd door magneten vlak onder het wegdek die een bewegende module boven het wegdek voortstuwen met een electro-magnetische puls, nét op het moment dat de module zich boven de magneten begeeft. De module is voorzien van hardware die de locatie-detectie regelt en communiceert voortdurend met een centrale computer. Jij voert je bestemming in en kan zelf je route kiezen. NIFTI doet de rest en stuurt je module over het wegennetwerk. Bedenker van dit alles is professor in gecorreleerde electronensystemen dr. Nigel Hussey, die samen met onderzoekers van verschillende disciplines van de Radboud Universtiteit in Nijmegen, aan de slag is gegaan om NIFTI werkelijkheid te laten worden. Hoewel zij druk bezig zijn met de ontwikkeling, meent Hussey dat het magnetische systeem een prima vervanger kan zijn voor onze dierbare vierwieler.

Zoeven met 200 kilometer per uur
Het zal in ieder geval ook zeker snel genoeg zijn. “In principe zullen de individuele modules zo snel kunnen als de magneten onder het wegdek ze kunnen voortstuwen. 200 kilometer per uur, is wat ons betreft daarbij een redelijke doelstelling.” Dat betekent dat het systeem onze vervoerstijd zeker met de helft zal bekorten als je het vergelijkt met het rijden op de snelweg en zelfs vier zo snel als stedelijk vervoer. We zullen dus eerder gaan zoeven dan zweven. Ook andere praktische problemen heeft Hussey ondervangen, zoals de grootte van de module en de productiemogelijkheden van het systeem. “Er is geen enkele reden waarom niet iedere auto-fabrikant deze modules niet zou kunnen maken. Het basis-idee is sowieso dat een module geschikt moet zijn om een standaard gezin te vervoeren. In principe kunnen we het ook geschikt maken als openbaar vervoersmiddel, maar we zoeken nu juist naar een vervanging van de auto als individueel vervoersmiddel.”

Betaalbare oplossing?
Belangrijk element in de verwerkelijking van de plannen zijn niet alleen de technische mogelijkheden. Een wereldwijde implementatie van dit systeem is pas haalbaar als het te betalen is. Het is een mooi idee en we willen allemaal wel groen, duurzaam en razendsnel vervoerd worden, maar als zo’n module een ton kost, zullen de meeste gezinnen er niet één kunnen kopen en zal een grootscheepse aanpassing van ons wegennet een wassen neus blijken. Dát probleem zullen we ieder geval niet hebben, denkt de natuurkundige. “De exacte kostprijs van een module is nu nog niet te berekenen, dat is te afhankelijk van een heleboel factoren die we nog moeten bekijken. Echter, zo’n module zal geen motor, geen remmen, geen ophanging en geen accu nodig hebben. Dat betekent dat we verwachten, dat de modules voor een fractie van de kostprijs van een elektrische auto gemaakt kunnen worden.”

“De Nederlandse wegen zijn vlak en overvol, dus vormen zij een prima omgeving voor deze technologie!”

Geschikt voor ieder wegdek
Een andere vraag die geïnteresseerden bezighoudt is de voortstuwing van de magneten. Kunnen die magneten wel overal geplaatst worden en is ieder wegdek wel geschikt voor NIFTI? Hussey meent dat we hier in Nederland zo ongeveer de beste wegen hebben om zijn gedachtekind te realiseren. “De Nederlandse wegen zijn vlak en overvol, dus vormen zij een prima omgeving voor deze technologie! Bovendien werken we vanuit de intentie dat NIFTI op ieder bestaand wegennetwerk toegepast kan worden. Zolang er een weg is, zal het systeem kunnen worden geïnstalleerd. Het is namelijk juist onze bedoeling dat je op individueel niveau overal kan komen. Dus niet alleen van A naar B, maar ook iedere bestemming daar tussenin. Off-road zal natuurlijk wel lastig worden!”

Lange termijn oplossing
Hoewel het goed nieuws is, dat het plan van Hussey in ieder geval geschikt zal zijn voor zowel de meeste wegen als portemonnees in Nederland, is het volgens hem nog lang niet zo ver, dat de wereld haar miljoenen vervuilende auto’s kan opruimen. “Hoelang het gaat duren voordat we met zijn allen aan magnetisch vervoer kunnen doen, is een goede vraag. Het gaat in ieder geval nog 5 jaar duren voordat ons eerste full-scale prototype functioneel is, als alles goed gaat natuurlijk. Maar het zal zeker nog 20 jaar duren voordat we het electro-magnetisch systeem op landelijk niveau kunnen starten. Het is dus echt een lange termijn perspectief.”

We zijn dus voorlopig nog op de vervuilende variant van ons vervoer aangewezen, of de benenwagen en de fiets als we het milieu zo veel mogelijk willen sparen.

Bronmateriaal

Cijfers autogebruik door Centraal Bureau voor de Statistiek
Interview prof. dr. N.E. Hussey, High Field Magnet Laboratory Radboud Universiteit Nijmegen

Afbeelding bovenaan dit artikel: Simon Matzinger via Pixabay

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd