Zo ziet ons nabije universum eruit in ultraviolet licht

Astronomen ronden een groot onderzoek af. In totaal zijn 8.000 sterrenclusters en 39 miljoen hete blauwe sterren geobserveerd in ultraviolet licht.

Het LEGUS-team (waarbij LEGUS staat voor Legacy ExtraGalactic UV Survey) onderzocht vijftig lokale sterrenstelsels binnen zestig miljoen lichtjaar van de aarde in zowel zichtbaar als ultraviolet licht. Het team vond 8.000 jonge sterrenclusters, waar veel sterren worden geboren. Hierdoor konden de wetenschappers een catalogus maken met 39 miljoen sterren die minimaal vijf keer zwaarder zijn dan onze zon.

Ook de Hubble-telescoop werd ingezet om meer te weten te komen over deze miljoenen sterren. Hieronder zie je enkele beelden die zijn gemaakt met Hubble’s Wide Field Camera 3 en Advanced Camera for Surveys.

NGC 6744 is één van de vijftig geobserveerde sterrenstelsels. Dit sterrenstelsel is ongeveer dertig miljoen lichtjaar van ons sterrenstelsel verwijderd.

UGCA 281 is een dwergsterrenstelsel. Twee grote stervormingsgebieden en groene waterstofwolken zijn duidelijk zichtbaar.

Het grote spiraalstelsel M66 op 35 miljoen lichtjaar van de aarde.

In dwergstelsel UGC 5340 (40 miljoen lichtjaar van de aarde) worden veel sterren geboren. Deze activiteit is vooral rechtsonder zichtbaar.

M96 (35 miljoen lichtjaar) is een sterrenstelsel dat erg lijkt op onze Melkweg, zowel qua grootte als qua gewicht.

M106 is een relatief nabij sterrenstelsel. We moeten twintig miljoen lichtjaar afleggen om deze buur te bereiken.

Onderzoekers hopen meer te weten te komen over de connectie tussen stervorming en grote structuren, zoals spiraalarmen. Op die manier leren ze meer over hoe sterrenstelsels ontstaan en evolueren.

"Hubble shows the local Universe in ultraviolet" - HubbleSite