Zo verkleint klimaatverandering dieren

Klimaatverandering zorgt ervoor dat sommige dieren kleiner worden. Wetenschappers begrijpen nu eindelijk hoe dat komt.

Koudbloedige dieren worden kleiner door klimaatverandering. Voor elke graad die het warmer wordt, verliezen ze gemiddeld zo’n 2,5 procent van hun lichaamsmassa. Onderzoeker Andrew Hirst wilde wel eens weten hoe dat kwam. Hij verzamelde diverse soorten eenoogkreeftjes, zette ze in bakken met water en voerde de temperatuur op.

…eenoogkreeftjes heel goed kunnen springen?

Snelle groei
Wanneer het warmer werd, groeiden de kreeftjes veel sneller. Waarschijnlijk omdat lichamelijke processen door de temperatuur sneller verliepen. Maar de kreeftjes werden ook sneller volwassen. Dat betekent dat de groei van de kreeftjes op jongere leeftijd stopte. Hierdoor bleven ze kleiner.

Aanpassen
Blijkbaar heeft temperatuur grote invloed op groei, zo is binnenkort in het blad The American Naturalist te lezen. Ergens is dat wel logisch: het stelt dieren in staat om heel snel te reageren op veranderende omstandigheden. Door sneller volwassen te worden, vergroot een kreeftje bijvoorbeeld de kans dat deze zich nog voordat hij dood gaat, voort kan planten.

Mogelijk heeft de groeispurt van het kreeftje verstrekkende gevolgen. Hun omvang heeft namelijk grote invloed op wat zij eten en door wie zij gegeten worden. Als kreeftjes kleiner worden, heeft dat mogelijk gevolgen voor het hele ecosysteem dat op de schouders van deze kleine beestjes rust.

"Why the warming climate makes animals smaller" - Newscientist.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Uwe Kils / Matanya / Lycaon (via Wikimedia Commons).