Zo slaan vrouwen sperma op

Sommige vrouwelijke vogels en insecten kunnen sperma heel lang bewaren. Wetenschappers hebben hun trucje nu achterhaald.

Dat schrijven ze in het blad Proceedings of the Royal Society B. Wanneer sperma het mannelijk lichaam heeft verlaten, kan het maar heel kort overleven. Maar er zijn gevallen bekend waarin deze regel verbroken wordt. Zo is bekend dat mieren sperma soms wel dertig jaar op kunnen slaan en dan alsnog met succes kunnen gebruiken.

…sperma van de naakte molrat vaak helemaal niet zwemmen kan?

Hoe kan dat? Onderzoekers stelden zich die vraag ook. Ze ontdekten dat sommige vrouwtjes de levensduur van sperma kunnen verlengen. Dat doen ze op twee manieren. Ze vertragen de stofwisseling van het sperma. En zo zorgen ze er ook voor dat het sperma stopt met het produceren van vrije radicalen. Deze stofjes beschadigen het sperma en zorgen ervoor dat het sneller oud wordt. Hoe de vrouwtjes dat precies doen, is onduidelijk.

Het onderzoek heeft mogelijk ook implicaties voor ons mensen. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat de stofwisseling van opgeslagen sperma niet hetzelfde is als de stofwisseling van sperma dat niet is opgeslagen. Mogelijk verklaart dat waarom het afnemen en beoordelen van sperma van mannen niet zo’n goede manier is om de vruchtbaarheid van mannen in te schatten.

"Scientists reveal how females store sperm for decades" - Planetearth.nerc.ac.uk
"Reduced metabolic rate and oxygen radicals production in stored insect sperm" - Royalsocietypublishing.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Bobjgalindo (via Wikimedia Commons).