Zo schattig waren plantenetende dino’s kort nadat ze uit hun ei kropen

Onderzoekers hebben de resten van een baby-Rapetosaurus ontdekt die al wel heel snel op eigen benen moest staan..en faalde.

Als je denkt aan sauropode dinosaurussen, dan denk je ongetwijfeld aan giganten met lange nekken. Maar zelfs die giganten begonnen klein. En onderzoekers hebben nu zo’n kleine sauropode dinosaurus teruggevonden. Dankzij de vondst kunnen ze veel meer te weten komen over de levensloop van deze grote dino’s.

Rapetosaurus
De gefossiliseerde botten van de baby-dino werden een tijd geleden al opgegraven, maar niemand leek de waarde van die kleine botjes in te zien. En dus verdwenen ze in een lade. Tot paleontoloog Kristi Curry Rogers die lade opentrok en besloot de botjes verder te bestuderen. Ze ontdekte dat het om botjes van een baby-Rapetosaurus ging.

Een ei ter grootte van een voetbal
Een Rapetosaurus kon zo’n vijftien meter lang worden en mag terecht een gigant worden genoemd. Maar zover schopte deze baby-Rapetosaurus het dus niet. Zo’n 67 miljoen jaar geleden kroop de Rapetosaurus uit zijn ei om vervolgens een paar weken later het loodje te leggen. Onderzoek wijst uit dat deze kleine dinosaurus uit een ei kroop dat niet veel groter was dan een voetbal. Op het moment dat de dinosaurus het ei verliet, moet deze niet veel zwaarder zijn geweest dan twee kilo.

Droogte
Verder kan Rogers ook concluderen dat Rapetosaurus al vroeg op eigen benen moest staan. Alles wijst erop dat de dinosaurus net zo snel groeide als een pasgeboren zoogdier en niet veel zorg van zijn ouders nodig had. Hoewel de baby-dinosaurus snel uitgroeide tot een dino van rond de dertig kilo, had deze het waarschijnlijk niet gemakkelijk. Vermoedelijk bezweek de baby-Rapetosaurus al enkele weken nadat deze uit het ei kroop door toedoen van droogte.

De paleontologen zijn in hun nopjes met deze ontdekking. “Het zijn niet altijd de grootste botten of de meest complete vondst die het meest onthult over dinosaurussen,” benadrukt Curry Rogers. Ze wijst erop dat we tot op heden vrij weinig wisten over het levensbegin van sauropode dinosaurussen. “Deze enkele weken oude baby vertelt ons veel meer over de groei en het jonge leven van pasgeboren Sauropoda zoals Rapetosaurus.”

"Tales of a Baby Dinosaur" - Macalester College