Zien hoe een transparante vis vet wordt

Wetenschappers hebben een transparante zebravis gebruikt om het cholesterol van het diertje te kunnen zien groeien.

De bijzondere vis is ontwikkeld door Amerikaanse wetenschappers. De onderzoekers zorgden ervoor dat een antilichaampje zich voortaan aan slecht cholesterol zou binden. Ook zorgden ze ervoor dat dit antilichaampje onder bepaalde omstandigheden een fluorescerend groene kleur afgeeft. Vervolgens gebruikten de onderzoekers een jonge zebravis – die van nature al transparant is – om dit antilichaam in los te laten. Door te kijken waar de groene kleuren opduiken, kunnen de onderzoekers dus zien waar zich slecht cholesterol ophoudt. De vis stelt de onderzoekers in staat om toe te kijken hoe de vis een voorraadje cholesterol aanlegt en hoe de vis reageert op medicijnen die afrekenen met cholesterol.

…wetenschappers eerder dit jaar muizen per ongeluk transparant hebben gemaakt?

Medicijn
De onderzoekers gaven de vissen eerst voedsel dat leidt tot veel cholesterol. Vervolgens dienden ze de vis een medicijn toe. Dit medicijn bevatte onder meer veel antioxidanten. Ze konden direct zien dat dat effect had. Het medicijn had hetzelfde effect als wanneer de zebravis een speciaal dieet ging volgen.

Tien dagen
De onderzoekers zijn in hun nopjes met de aangepaste vis. “Wij zagen de resultaten in tien dagen tijd,” vertelt onderzoeker Longhou Fang. “Een vergelijkbaar experiment met muizen duurde zes maanden.” De resultaten van het onderzoek zijn terug te vinden in het blad Journal of Clinical Investigation.

Cholesterol is een serieus probleem. Het bouwt zich op in de bloedvaten en kan uiteindelijk zelfs leiden tot hartaanvallen en beroertes.

"Transparent Fish Provide a Window into Clogged Arteries" - Technologyreview.com
"Testing antioxidant drugs is transparent" - Eurekalert.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door UC San Diego School of Medicine.