Zeven nieuwe muizensoorten ontdekt

Wetenschappers hebben op Luzon, het grootste eiland van de Filipijnen, maar liefst zeven nieuwe soorten muizen ontdekt.

De onderzoekers hebben de muizen inmiddels uitgebreid bestudeerd en stellen dat de zeven deel uitmaken van een nieuw ondergeslacht: Megapomys. De muizen zijn relatief groot en wegen tussen de 65 en 110 gram. De muizen beschikken over een staart die ongeveer net zolang is als hun hoofd en lichaam bij elkaar.

Bosmuizen
Alle muizen zijn bosmuizen en de diverse soorten leven niet op het hele eiland, maar op kleine delen ervan. “Het zijn prachtige kleine muizen die leven in beboste gebieden, hoog in de bergen,” legt onderzoeker Lawrence Heaney uit. “En ook al komen ze veelvuldig voor: ze vermijden mensen en zorgen zelden voor problemen. Ze eten bij voorkeur aardwormen en zaden van de bodem van het bos.”

…een neurotransmitter de geaardheid van muizen bepaalt?

Rijk erfgoed
Met de ontdekking van de zeven nieuw soorten komt het totale aantal zoogdieren dat enkel op Luzon voorkomt op 49. “Deze dieren maken onderdeel uit van het rijke biologische erfgoed van de Filipijnen,” concludeert Theresa Mundita Lim.

Een aantal van de nieuwe soorten leeft in beschermde gebieden. De muizen die niet in beschermde gebieden leven, worden niet direct bedreigd, maar kunnen wel hinder ondervinden van landbouw en mijnbouw.

Bovenstaande afbeelding laat één van de nieuwe muizensoorten zien: de Apomys brownorum. Afbeelding: Velizar Simeonovski / The Field Museum.