China’s private ruimtevaartbedrijf Orienspace heeft met succes de krachtige Gravity-1 raket gelanceerd, de grootste commerciële raket ter wereld op vaste brandstof. De lancering vond plaats vanaf een schip en zette drie satellieten uit in een baan om de aarde.
Eergisteren, op zaterdag 11 oktober 2025 om 04:20 uur Nederlandse tijd, klom opnieuw een indrukwekkende reus van rook en vuur uit de Golven van de Gele Zee. De Gravity-1, een draagraket van het Chinese commerciële bedrijf Orienspace, vertrok vanaf een lanceerschip voor de kust van Haiyang, China. Deze geslaagde missie markeert de tweede vlucht van ’s werelds krachtigste commerciële raket die uitsluitend op vaste brandstof vliegt en bevestigt de opkomst van China in de private ruimtevaart.
Een technische reus met eenvoud als kracht
De Gravity-1 is een ware krachtpatser. Met een lengte van 30 meter en een startgewicht van 405 ton produceert de raket bij lancering een stuwing van maar liefst 600 ton. Dit maakt hem niet alleen krachtiger dan zijn Europese tegenhanger, de Vega-C, maar ook tot de krachtigste commerciële raket die China momenteel rijk is. Het geheim schuilt in het ontwerp: zeven vastebrandstof motoren verdeeld over drie trappen. Dit ontwerp, waarbij alle rakettrappen precies dezelfde diameter hebben, stroomlijnt de productie en houdt de kosten laag. De raket kan tot 6,5 ton aan vracht naar een lage baan om de aarde brengen, of 4,2 ton naar een zon-synchrone baan op 500 kilometer hoogte waarvoor deze recentste lancering toe is ingezet.

Het strategische voordeel van lanceren op zee
De keuze voor een lancering vanaf zee is een bewuste strategie. Het biedt meer veiligheid en flexibiliteit voor het kiezen van de vluchtbaan. Bovendien maakt het een hogere lanceerfrequentie mogelijk; in theorie zou wekelijks of zelfs vaker een lancering vanaf hetzelfde schip kunnen plaatsvinden. Gecombineerd met het gebruik van vaste brandstof in de raket, dat “veilig en gemakkelijk” is om mee te werken, zorgt dit voor een efficiënt proces. De volledige eindassemblage, tests en lancering kunnen binnen een tijdsvak van slechts 5 uur worden voltooid, wat de lanceertijd, -kosten en -complexiteit aanzienlijk reduceert.
Sea Launch werd in 1995 opgericht door bedrijven uit Noorwegen, Rusland, Oekraïne en de Verenigde Staten en lanceerde tussen 1999 en 2014 (ook al) satellieten vanaf een drijvend platform op de evenaar in de Stille Oceaan. Dit concept bood groot strategisch voordeel, maar het consortium werd geplaagd door financiële problemen en vroeg in 2009 uitstel van betaling aan. In 2016 kocht de Russische S7 Group de activa van Sea Launch waarna de lanceerinrichting naar Rusland werd verscheept, alwaar plannen bestonden deze geschikt te maken voor een doorstart met nieuwe Russische raket. Sindsdien is het stil rondom Sea Launch, een innovatieve en flexibele manier van lanceren die lijkt op wat Orienspace heden kopieert.
Drie satellieten succesvol uitgezet
De missie van de Gravity-1 Y2 was het afleveren van drie satellieten in een nabij polaire, zon synchrone baan om de aarde. De vracht bestond uit de Jilin-1 Wideband 02B07, een optische aardobservatiesatelliet met een hoge resolutie van 0,5 meter van het Chinese commerciële aardobservatiebedrijf Changguang Satellite Technology (CGST), en twee experimentele kleine satellieten: de Shutian Yuxing-01 en -02 van het bedrijf Geespace, de ruimtetak van de Chinese autofabrikant Geely. Een zonsynchrone baan permitteert een sonde steeds met dezelfde zonnebelichting en lokale tijden de aarde nabij geheel te monitoren. De tweevoudige succesvolle inzet van dit nieuwe type raket biedt, naast andere ontwikkelingen in de Chinese ruimtevaartsector, de cruciale capaciteit voor het vervullen van de Chinese ambities tot veeltallige communicatie-, weer- en observatie-satellietconstellaties.
Van succesvol verleden naar een vloeibare toekomst
Deze lancering volgt op het succes van de allereerste Gravity-1 missie in januari 2024, die drie weersatellieten in een baan bracht. Met de tweede vlucht is de betrouwbaarheid van het ontwerp verder bewezen. Orienspace kijkt echter al verder. Het bedrijf is hard aan het werk aan de Gravity-2, een veel grotere draagraket op vloeibare brandstof (kerosine en vloeibare zuurstof) die herbruikbaar moet worden. Een eerste testvlucht wordt nog voor het einde van 2025 verwacht. Op de tekentafel ligt zelfs al de Gravity-3, een configuratie die drie Gravity-2 eerste traps-raketten combineert, vergelijkbaar met SpaceX’s Falcon Heavy, om tot 30 ton lading naar een lage baan om de aarde te kunnen brengen.

Slot
Met deze geslaagde tweede vlucht heeft Orienspace zijn positie in het snelgroeiende landschap van de commerciële ruimtevaart stevig verankerd. De Gravity-1 combineert unieke kenmerken – vaste brandstof, zeelancering en groot laadvermogen – tot een krachtig en betaalbaar platform. De missie toont niet alleen de technologische vooruitgang van een jong bedrijf, maar onderstreept ook de volwassenwording van de private ruimtevaartsector in China, die klaar is om een grotere rol te spelen in de wereldwijde ruimtemarkt. Kijk hieronder eventueel de lancering van eergisteren terug!



