Zegevierende zeelancering zet Chinese commerciële ruimtevaart verder op de kaart

China’s private ruimtevaartbedrijf Orienspace heeft met succes de krachtige Gravity-1 raket gelanceerd, de grootste commerciële raket ter wereld op vaste brandstof. De lancering vond plaats vanaf een schip en zette drie satellieten uit in een baan om de aarde.

Eergisteren, op zaterdag 11 oktober 2025 om 04:20 uur Nederlandse tijd, klom opnieuw een indrukwekkende reus van rook en vuur uit de Golven van de Gele Zee. De Gravity-1, een draagraket van het Chinese commerciële bedrijf Orienspace, vertrok vanaf een lanceerschip voor de kust van Haiyang, China. Deze geslaagde missie markeert de tweede vlucht van ’s werelds krachtigste commerciële raket die uitsluitend op vaste brandstof vliegt en bevestigt de opkomst van China in de private ruimtevaart.

De 30 meter hoge Gravity-1 Y2 raket van Orienspace stijgt op vanaf het Defu-15002 lanceerschip nabij Haiyang’s Oriental Spaceport (海阳东方航天港) aan de Gele Zee. De raket genereert bij de start 600 ton aan stuwkracht, voortgebracht door vier vastebrandstof-motoren. Foto: SpaceLens/Orienspace

Een technische reus met eenvoud als kracht

De Gravity-1 is een ware krachtpatser. Met een lengte van 30 meter en een startgewicht van 405 ton produceert de raket bij lancering een stuwing van maar liefst 600 ton. Dit maakt hem niet alleen krachtiger dan zijn Europese tegenhanger, de Vega-C, maar ook tot de krachtigste commerciële raket die China momenteel rijk is. Het geheim schuilt in het ontwerp: zeven vastebrandstof motoren verdeeld over drie trappen. Dit ontwerp, waarbij alle rakettrappen precies dezelfde diameter hebben, stroomlijnt de productie en houdt de kosten laag. De raket kan tot 6,5 ton aan vracht naar een lage baan om de aarde brengen, of 4,2 ton naar een zon-synchrone baan op 500 kilometer hoogte waarvoor deze recentste lancering toe is ingezet.

Afgeronde rakettrappen en interstages voor de Gravity-1 Y2 raket die eergisteren werd gelanceerd, hier gefotografeerd in augustus 2024 in één van Haiyang’s Oriental Spaceport (海阳东方航天港) assemblageloodsen. Getoond wordt een horizontaal georiënteerd productieproces van de raket en trappen die allen gelijke diameter kennen. Orienspace richt zich op de korte termijn op een nieuwe fabricageproces van de inmiddels bewezen Gravity-1 raket die goeddeels geautomatiseerd zal zijn om kosten te drukken en het bedrijf spoedig moet permitteren ten minste zes raketten per jaar te kunnen bouwen. Foto: Peninsula Metropolis Daily (半岛都市报), AlJazeera

Het strategische voordeel van lanceren op zee

De keuze voor een lancering vanaf zee is een bewuste strategie. Het biedt meer veiligheid en flexibiliteit voor het kiezen van de vluchtbaan. Bovendien maakt het een hogere lanceerfrequentie mogelijk; in theorie zou wekelijks of zelfs vaker een lancering vanaf hetzelfde schip kunnen plaatsvinden. Gecombineerd met het gebruik van vaste brandstof in de raket, dat “veilig en gemakkelijk” is om mee te werken, zorgt dit voor een efficiënt proces. De volledige eindassemblage, tests en lancering kunnen binnen een tijdsvak van slechts 5 uur worden voltooid, wat de lanceertijd, -kosten en -complexiteit aanzienlijk reduceert.

De Gravity-1 Y2 raket, ingepakt in een beschermend omhulsel, staat op het lanceerschip in de Gele Zee in afwachting van de lancering. De 30 meter hoge raket met een startmassa van 405 ton is ontworpen voor assemblage en lancering binnen een straal van 5 kilometer rondom Haiyang’s Oriental Spaceport (海阳东方航天港) aan de Gele Zee maar kan potentieel elke andere breedtegraad flexibel aandoen als verplaatsbare lanceerlocatie. Foto: SpaceLens
Sea Launch
Sea Launch werd in 1995 opgericht door bedrijven uit Noorwegen, Rusland, Oekraïne en de Verenigde Staten en lanceerde tussen 1999 en 2014 (ook al) satellieten vanaf een drijvend platform op de evenaar in de Stille Oceaan. Dit concept bood groot strategisch voordeel, maar het consortium werd geplaagd door financiële problemen en vroeg in 2009 uitstel van betaling aan. In 2016 kocht de Russische S7 Group de activa van Sea Launch waarna de lanceerinrichting naar Rusland werd verscheept, alwaar plannen bestonden deze geschikt te maken voor een doorstart met nieuwe Russische raket. Sindsdien is het stil rondom Sea Launch, een innovatieve en flexibele manier van lanceren die lijkt op wat Orienspace heden kopieert.

SeaLaunch lanceer-schip “Odyssey”, een zeewaardig en mobiel half-afzinkbaar platform waar vanaf raketten lanceerden, met pal daarachter het commandocentrum schip “Sea Launch Commander”, hier afgemeerd in thuishaven Long Beach, California, V.S. in april 2004. Het duo heeft tot op heden 36 Russische Zenit-3SL draagraketten gelanceerd vanaf de Stille Oceaan in de periode 1999 tot en met 2014, toen faillissementen en geopolitieke spanningen de multilaterale samenwerking deden staken. Foto: Frank Leuband/CC-ASA-3.0

Drie satellieten succesvol uitgezet

De missie van de Gravity-1 Y2 was het afleveren van drie satellieten in een nabij polaire, zon synchrone baan om de aarde. De vracht bestond uit de Jilin-1 Wideband 02B07, een optische aardobservatiesatelliet met een hoge resolutie van 0,5 meter van het Chinese commerciële aardobservatiebedrijf Changguang Satellite Technology (CGST), en twee experimentele kleine satellieten: de Shutian Yuxing-01 en -02 van het bedrijf Geespace, de ruimtetak van de Chinese autofabrikant Geely. Een zonsynchrone baan permitteert een sonde steeds met dezelfde zonnebelichting en lokale tijden de aarde nabij geheel te monitoren. De tweevoudige succesvolle inzet van dit nieuwe type raket biedt, naast andere ontwikkelingen in de Chinese ruimtevaartsector, de cruciale capaciteit voor het vervullen van de Chinese ambities tot veeltallige communicatie-, weer- en observatie-satellietconstellaties.

Van succesvol verleden naar een vloeibare toekomst

Deze lancering volgt op het succes van de allereerste Gravity-1 missie in januari 2024, die drie weersatellieten in een baan bracht. Met de tweede vlucht is de betrouwbaarheid van het ontwerp verder bewezen. Orienspace kijkt echter al verder. Het bedrijf is hard aan het werk aan de Gravity-2, een veel grotere draagraket op vloeibare brandstof (kerosine en vloeibare zuurstof) die herbruikbaar moet worden. Een eerste testvlucht wordt nog voor het einde van 2025 verwacht. Op de tekentafel ligt zelfs al de Gravity-3, een configuratie die drie Gravity-2 eerste traps-raketten combineert, vergelijkbaar met SpaceX’s Falcon Heavy, om tot 30 ton lading naar een lage baan om de aarde te kunnen brengen.

Enkele seconden na de lancering van Gravity 1 Y2, eergisterennacht. De eerste trap van de Gravity 1 draagraket bestaat uit vier zijboosters en maakt evenals de latere trappen slechts gebruik van vaste brandstof. In de toekomst wenst het bedrijf achter de raket met de Gravity-2 en -3 iteraties over te stappen op vloeibare stuwstoffen en te richten op hergebruik van verschillende trapdelen. Foto: SpaceLens

Slot

Met deze geslaagde tweede vlucht heeft Orienspace zijn positie in het snelgroeiende landschap van de commerciële ruimtevaart stevig verankerd. De Gravity-1 combineert unieke kenmerken – vaste brandstof, zeelancering en groot laadvermogen – tot een krachtig en betaalbaar platform. De missie toont niet alleen de technologische vooruitgang van een jong bedrijf, maar onderstreept ook de volwassenwording van de private ruimtevaartsector in China, die klaar is om een grotere rol te spelen in de wereldwijde ruimtemarkt. Kijk hieronder eventueel de lancering van eergisteren terug!

Bronmateriaal

Fout gevonden?

Interessant voor jou

Voor jou geselecteerd