Zeer oude ‘kinderkamer’ van de haai ontdekt

Wetenschappers hebben in Kirgizië de restanten van een 230 miljoen jaar oude kinderkamer van haaien gevonden.

De onderzoekers vonden niet alleen hele kleine, scherpe tandjes in de ‘kinderkamer’ terug. Ook troffen ze restanten van eitjes aan. De combinatie van deze twee wijzen erop dat jonge haaien in dit gebied geboren werden en opgroeiden.

Twee soorten
De restanten behoren toe aan twee soorten haaien. De ene soort – Hybodus – lijkt een beetje op de moderne haai en heerste over de zeeën tijdens het Trias en Jura. De andere soort – Xenacanthida – heeft qua lichaamsvorm meer weg van een aal.

…wetenschappers onlangs op de markt een nieuwe soort haai ontdekten?

Zoet
Uit de vondst blijkt dat vrouwtjes van deze soorten hun eitjes in zoet water legden. En dat is bijzonder, zo stellen de onderzoekers in het blad Journal of Vertebrate Paleontology. Er is namelijk geen enkele moderne haai die eitjes legt en die eitjes achterlaat in water dat zoet is.

Achterlaten
Wetenschappers gaan ervan uit dat de haaien hun nageslacht echt achterlieten; de kleintjes moesten het zelf zien te redden. Mogelijk leefden de jongen in groepen om zo hun overlevingskansen te vergroten. Wanneer ze volwassen waren, voegden ze zich bij de andere volwassen haaien.

Of veel jonge haaien ook echt volwassen werden, is onduidelijk. De moeder liet de jongen achter in een gebied met genoeg voedsel, maar er waren ook veel vijanden. Reptielen, amfibieën en grote vissen zouden wel jonge haaien hebben gegeten en mogelijk lustten ook de dinosaurussen er wel een hapje van.

"Dinosaur-era shark nursery found" - News.discovery.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Haplochromis (via Wikimedia Commons).