Zee-anemoon kan de mensheid mogelijk bevrijden van obesitas

obesitas

Wetenschappers hebben ontdekt dat het stofje ShK-186 – dat van oorsprong in het gif van de zee-anemoon voorkomt – wel eens een doeltreffend medicijn tegen onder meer overgewicht kan zijn. Het stofje versnelt de stofwisseling.

Dat schrijven onderzoekers van de universiteit van Californië, Irvine in het blad Proceedings of the National Academy of Sciences. Het stofje is niet nieuw voor de wetenschap: eerder bleek het al in staat te zijn om auto-immuunziekten – zoals bijvoorbeeld MS – aan te pakken. De ontdekking dat het stofje mogelijk ook afrekent met overgewicht en diabetes is wel nieuw.

Muizen
De onderzoekers trekken hun conclusie op basis van experimenten met muizen die leden aan overgewicht. De dieren volgden een dieet met daarin veel suiker en vet. Ook werden ze behandeld met het stofje ShK-186. Daarop nam niet alleen de gewichtstoename af, maar daalde ook hun cholesterol en bloedsuiker. Dit was het directe resultaat van de activering van hun bruine vet: het vet dat calorieën verbrandt.

…denken dat u dik bent werkelijk dik kan maken?

Gen
De onderzoekers keken ook welk effect het stofje had op muizen die niet aan overgewicht leden en een normaal dieet volgden. Opvallend genoeg haalde een behandeling met ShK-186 bij deze muizen niets uit. Dat komt volgens de onderzoekers doordat het overgewicht veroorzakende dieet de expressie van een specifiek gen triggert en het stofje ShK-186 dit gen afremt.

Een doeltreffende behandeling tegen obesitas komt als geroepen: sinds 1980 is het aantal mensen met obesitas verdubbeld. En ook het aantal mensen met diabetes stijgt rap.

"UCI researchers find sea anemone venom-derived compound effective in anti-obesity studies" - University of California - Irvine (via Eurekalert.org)
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Bill Branson / National Cancer Institute.