Hersenstimulatie kan iedereen aan een wiskundeknobbel helpen

Rekenmachine

Rekenen en wiskunde: u bent er gewoon goed in of juist niet. U kunt nóg zoveel oefenen, zonder de aanleg mist u het inzicht. De wetenschap komt nu met een oplossing voor dit probleem: hersenstimulatie.

Een echte wiskundeknobbel bestaat natuurlijk niet, maar er is wel een plekje in de hersenen dat bekend staat om zijn invloed op ons wiskundig vermogen. Een plekje dat met simpele en pijnloze hersenstimulatie beter functioneert.

‘Training’
“Met slechts vijf dagen cognitieve training en hersenstimulatie waren we in staat om blijvende verbeteringen aan te brengen in de cognitieve –en breinfuncties,” zegt Roi Cohen Kadosh van de University of Oxford. De deelnemers aan de studie konden na zes maanden nog steeds beter rekenen. Hoe het precies werkt? Dat weet eigenlijk niemand, zelfs de onderzoekers niet. Met een nieuwe methode van hersenstimulatie, transcranial random noise stimulation (TRNS) stimuleerden ze de hersenen met elektrische trillingen. “De resultaten suggereren dat TRNS het brein in staat stelt efficiënter te werken doordat de hersencellen meer synchroon signalen afvuren,” zeggen de onderzoekers in hun paper in Current Biology . Dat de hersenstimulatie en niet de training het verschil maakt, wordt duidelijk wanneer na zes maanden de groep die alleen de training kreeg minder goed presteerde.

…Het er op lijkt dat duiven ook kunnen rekenen?

Hoofdrekenen
Eerder vonden dezelfde onderzoekers ook al een manier waarop mensen simpele rekentaken beter konden voltooien. Dit gebeurde met een andere methode van hersenstimulatie, namelijk transcranial direct current stimulation (TDCS) waarbij een stroomimpuls de hersencellen voortdurend opkikkert of afzwakt. Resultaat bij deze studie was dat de deelnemers beter nieuwe cijfers konden onthouden. De nieuwe methode heeft echter opvallendere resultaten voor de deelnemers zelf: ze merken beter dat het echt werkt. Het pakt veel meer de rekenvaardigheid aan: uit het hoofd rekenen door optellen, aftrekken of vermenigvuldigen tot een reeks getallen. Deelnemers konden dit sneller. Het is dus niet alleen nieuwe cijfers leren zoals bij de eerdere methode, maar een meer complexe en uitdagende taak waarmee ongeveer twintig procent van de mensen moeite heeft.

Cognitieve potentie
“Met een betere integratie van neurowetenschap en educatie kunnen onderzoeken als deze helpen om mensen hun cognitieve potentie – en misschien nog wel meer – te laten bereiken op het gebied van wiskunde,” zegt Cohen Kadosh. En als dit mogelijk is, kunnen andere cognitieve functies die in het brein eigenlijk ‘simpeler’ zijn dan rekenen misschien ook verbeterd worden.

"Fast and painless way to better mental arithmetic? Yes, there might actually be a way" – University of Oxford (via Eurekalert.org).
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Kyu Kim (cc via Flickr.com).