WISE ontdekt koudste bruine dwerg ooit

De WISE-satelliet heeft zeer koude ‘mislukte’ sterren ontdekt. Eén van de bruine dwergen is zelfs de koudste ooit.

De bruine dwergen zijn eigenlijk ‘misluke’ sterren. Ze hebben te weinig massa om atomen in hun kernen te laten fuseren. Ze geven ook geen licht af zoals onze zon dat bijvoorbeeld doet en zijn dus moeilijk op te sporen.

…WISE ook al prachtige foto’s afleverde? Deze bijvoorbeeld. Of deze.

Gevonden!
Maar WISE is er toch in geslaagd om de bruine dwergen te vinden. De sterren geven namelijk een klein beetje hitte af en WISE is krachtig genoeg om die hitte op te merken.

Y-klasse
De gevonden sterren zijn die koudste leden van de bruine dwerg-familie en maken deel uit van de Y-klasse. In totaal troffen onderzoekers zes bruine dwergen uit deze klasse aan. De bruine dwergen hebben een temperatuur die vergelijkbaar is met die van ons lichaam. Eén van de bruine dwergen gaat de boeken in als de koudste bruine dwerg ooit: de ster heeft een temperatuur van iets minder dan 25 graden Celsius. De gevonden bruine dwergen bevinden zich op een afstand van zo’n negen tot veertig lichtjaar van de aarde.

Het is overigens niet de eerste keer dat WISE bruine dwergen ontdekt. Hij deed het al 100 keer eerder, maar nog nooit vond de satelliet bruine dwergen uit de Y-klasse.

"NASA'S Wise Mission Discovers Coolest Class of Stars" - NASA.gov
Bovenaan dit artikel: een artistieke impressie van zo'n hele koude bruine dwerg. Afbeelding: NASA / JPL-Caltech.