Winnende pinguïn maakt triomftocht

Wanneer de dwergpinguïn een conflict wint, dan mag iedereen dat weten. En dat is niet voor niets, zo blijkt uit onderzoek.

Na een gevecht druipt de verliezer af. Maar de winnaar wil het er maar al te graag nog even inpeperen: hij heeft gewonnen. De winnaar doet dat onder meer door heel luidruchtig te zijn. Zijn harde kreten zijn moeilijk te missen en dat is ook de bedoeling, zo ontdekten onderzoekers. Want de triomftocht van de pinguïn heeft zeker een functie, zo blijkt uit experimenten.

Nieuw-Zeelandse onderzoekers verzamelden enkele dwergpinguïns en lieten ze de kreten van een winnaar of een verliezer horen. Wanneer mannetjes een winnaar hoorden dan steeg hun hartslag aanzienlijk sneller dan wanneer ze een verliezer hoorden. Ook bleken de mannetjes minder snel de confrontatie met een winnaar aan te gaan, zo schrijven de onderzoekers in het blad Animal Behaviour.

…pinguïns die moeten wachten het hoofd koel houden?

Stress
De hogere hartslag getuigt van stress. Blijkbaar worden de pinguïns zenuwachtig van een winnaar. Ook wijzen de experimenten erop dat de pinguïns banger zijn voor winnaars.

De onderzoekers concluderen dan ook dat de triomfkreten heel nuttig zijn. Hiermee werkt de pinguïn aan zijn reputatie: de kreten helpen hem om bekend te worden als zijnde een winnaar. En zo voorkomt de pinguïn weer dat anderen hem in de toekomst gaan uitdagen.

"Triumph displays inform eavesdropping little blue penguins of new dominance asymmetries" - Sciencedirect.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Heather F (cc via Flickr.com).