Tegelijkertijd verraadt dit ook hoe we juist geld kunnen besparen.

Deze vrijdag is het weer Black Friday: de dag waarop winkels met aantrekkelijke kortingen adverteren. In het Black Friday-weekend worden winkels vaak overspoeld met hebberige consumenten die tegen voordelige prijzen sinterklaas- en kerstcadeaus inslaan. Maar het lijkt erop dat winkeliers een belangrijke truc missen als ze hun verkoop nog verder omhoog willen schroeven…

Geld uitgeven
Vooruitlopend op Black Friday hebben onderzoekers ontdekt hoe winkeliers hun klanten nog meer geld kunnen aftroggelen. En wel door de positie van de handgrepen op een winkelkarretje te veranderen. Parallelle in plaats van horizontale handvatten op een winkelwagentje blijken er namelijk voor te zorgen dat mensen tot wel 25 procent meer geld uitgeven.

Winkelwagentjes
Je kent waarschijnlijk wel de standaard winkelwagens die je in de supermarkt veel ziet. Deze karretjes hebben een horizontaal stuur die je voort moet duwen. Hierbij gebruik je je triceps: spieren die zich aan de achterzijde van de bovenarm bevinden. Psychologisch onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van deze spieren geassocieerd wordt met het afwijzen van dingen die we niet leuk vinden – bijvoorbeeld wanneer we iets van ons af duwen.

In de nieuwe studie ontworpen de onderzoekers een aangepast winkelkarretje met parallelle handvatten, vergelijkbaar met hoe je een kruiwagen vasthoudt. Hierbij gebruik je juist je biceps: spieren die worden geassocieerd met dingen die we wél leuk vinden – bijvoorbeeld wanneer we iets dicht naar onszelf toe trekken.

Een standaard winkelwagen met een horizontaal stuur – zoals je die waarschijnlijk in een supermarkt aantreft – leidt ertoe dat mensen minder geld uitgeven dan bij gebruik van een winkelwagen met een parallelle stang – vergelijkbaar met hoe je een kruiwagen vasthoudt. Afbeelding: Bayes Business School

De onderzoekers testten hun aangepaste winkelwagentjes onder consumenten in een supermarkt. En het leidt tot een verrassende ontdekking. De klanten die namelijk de karretjes met parallelle handvatten gebruikten, bleken meer producten te kopen. Gemiddeld gaven de mensen die de standaard winkelwagentjes gebruikten 22 dollar uit, terwijl mensen die met de aangepaste karretjes door de winkel reden, gemiddeld 29 dollar spendeerden. Dat is een verschil van maar liefst 7 dollar.

Meer winst
De bevindingen suggereren dat winkeliers waarschijnlijk meer omzet en winst kunnen maken door klanten winkelwagentjes met parallelle handvatten te bieden. “Het is schokkend om te ontdekken dat het maken van een kleine verandering in de positie van de handvatten zo’n grote impact kan hebben op de uitgaven van het winkelend publiek,” zegt onderzoeker Zachary Estes.

Consument
Toonaangevende fabrikanten van winkelwagens deelden mee dat ze nog niet eerder hadden overwogen om parallelle handgrepen op hun karren te maken en waren verrast te weten dat de positie van de handvatten de verkoop kon beïnvloeden. Tegelijkertijd zijn de bevindingen uit deze studie niet alleen voordelig voor winkeliers. “De resultaten van dit onderzoek kunnen ook heel nuttig zijn voor consumenten, zeker met Kerstmis voor de deur,” zegt Estes. “Wil je namelijk je winkelbezoeken zoveel mogelijk beperken en je cadeaus in één keer inslaan, dan kun je het beste zoveel mogelijk je biceps gebruiken om spullen letterlijk je winkelwagentje in te trekken.”

Maar wil je juist in aanloop naar de komende feestdagen geld besparen en controle over je uitgaven houden, dan kun je misschien beter een standaard winkelwagentje of een simpel mandje pakken. “In dat geval fungeren normale karretjes als een welkome en waarschijnlijk onverwachte manier om onnodige aankopen uit het wagentje te houden,” besluit Estes.