Wetenschappers volgen lederschildpad op lange, gevaarlijke reis

Wetenschappers hebben met behulp van zenders en satellieten de reis van een aantal vrouwelijke lederschildpadden gevolgd. Dankzij de beelden weten de onderzoekers nu voor het eerst hoe de dieren reizen. De dieren leggen afstanden van wel 7500 kilometer af en volgen daarbij drie gevaarlijke routes. De studie kan onderzoekers helpen om de schildpadden beter te beschermen.

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt wel dat de lederschildpad een doorzetter is. Eén vrouwtje stak in één keer de oceaan over en reisde zo van Afrika naar het zuiden van Amerika. Die reis is meer dan 7500 kilometer lang en zeer gevaarlijk. Visnetten liggen namelijk overal.

Gevaar
“Ik verwacht dat een groot deel van de route gevaar met zich meebrengt,” vertelt onderzoeker Matthew Witt. Hij bevestigde zenders aan 25 vrouwelijke lederschildpadden en hield ze gedurende enige tijd in de gaten. Niet alleen de route die de dieren aflegden, maar ook diens gewicht en de diepte van de duiken werd vastgelegd.

……de muskusschildpad zijn tong als snorkel gebruikt?

Routes
De dieren blijken over het algemeen drie routes te volgen. Het grootste deel van hun leven brengen ze in de wateren door. Mannetjes komen na de eerste dag van hun leven nooit meer op het strand en vrouwtjes gaan alleen aan land om hun eieren te leggen. “De warme tropische stranden zijn een goede plaats om eieren te leggen, maar de gebieden om zoveel mogelijk voedsel te vinden, liggen elders.”

Overal
Zodra kleine schildpadden uit hun ei komen zetten en het water inlopen, brengen de waterstromen ze overal. Dat verklaart waarom de dieren ook later als ze volwassen zijn zulke diverse routes afleggen.

De onderzoekers volgden alleen vrouwtjes. Deze dieren komen namelijk aan land en kunnen dan een zendertje in ontvangst nemen. De wetenschappers gaan er echter vanuit dat mannetjes net als de dames grote afstanden afleggen. “Alle routes die we gevonden hebben, voeren door gebieden waar veel gevist wordt, dus de Atlantische populatie is zeker in gevaar,” concludeert onderzoeker Brendan Godley. Uit de studie blijkt dat lederschildpadden door de wateren van zeker elf landen reizen. Om de dieren te beschermen, moeten al deze landen de handen ineen slaan.