Wetenschappers op zoek naar deodorant voor kiwi

Typisch Nieuw-Zeelandse vogels zoals de kiwi deden het altijd prima op het eiland. Totdat de door mensen geïntroduceerde katten en wezels kwamen. Zij vangen de opvallende geur van de vogels heel gemakkelijk op en roeien de soorten uit. In een poging om de oorspronkelijke vogels te redden, komen onderzoekers met een opmerkelijk voorstel.

Volgens onderzoeker Jim Briskie zijn de vogels zoals de kiwi en kakapo het slachtoffer van hun eigen geur. In tegenstelling tot vogels in andere delen van de wereld, geven de dieren een zeer opvallende stank af die moeiteloos door roofdieren wordt opgepikt.

De stank komt voort uit de wax die de vogels produceren om hun veren te beschermen. De kiwi ruikt als paddenstoelen of ammoniak en de kakapo verspreidt een bijzonder muffe geur.

Briskie heeft nu 600.000 Nieuw-Zeelandse dollars gekregen om onderzoek te doen naar de lichaamsgeur van de vogels. Uiteindelijk moet daar een oplossing uit voortkomen. “Als we ontdekken dat sommige soorten opvallend stinken en kwetsbaar zijn, dan kan ik misschien een deodorant voor ze ontwikkelen,” merkt Briskie op.

Links de kakapo en rechts de kiwi