Wetenschappers op expeditie naar Titanic

Wetenschappers gaan volgende maand een bezoekje brengen aan de Titanic. Ze willen bekijken hoe het schip er na een kleine eeuw aan toe is. Ook gaan ze het beroemde scheepswrak in 3D in kaart brengen, zodat het grote publiek het schip virtueel kan bewonderen.

De wetenschappelijke missie duurt twintig dagen. De onderzoekers gaan een gebied van zo’n drie bij vijf kilometer bestuderen. In dit gebied bevindt zich niet alleen de Titanic, maar ook nog eens duizenden voorwerpen die kort na de ramp in zee zijn beland. De wetenschappers zullen deze met geen vinger aanraken; het gaat hen enkel om het virtueel in kaart brengen van de restanten van de Titanic.

Archeologie
De beelden die dit oplevert, worden uiteindelijk voor iedereen toegankelijk, zo hebben de onderzoekers bekend gemaakt. “Voor het eerst gaan we dit (de Titanic, red.) als een archeologisch terrein behandelen,” vertelt onderzoeker David Gallo. “Daarbij houden we twee dingen in gedachten: we willen het erfgoed van het schip bewaren door het verhaal van de Titanic beter te brengen. Daarnaast willen we weten hoe het schip eraan toe is.”

Mysterie
“Wij geloven dat er nog een aantal oprecht opwindende mysteries rondom het wrak ontdekt moeten worden,” vertelt expert Chris Davino. “Substantiële delen van het wrak zijn nog nooit eerder grondig onderzocht.”

Rotten
Het onderzoeksteam vertrekt op woensdag 18 augustus en bestaat uit archeologen, oceanografen en andere deskundigen. Zij zijn vooral benieuwd hoe het nu met het schip gesteld is: het wrak is bijna honderd jaar lang blootgesteld aan stromingen, druk en zout water. “Er zijn plekken waar het erop lijkt dat de bovenste dekken dunner worden, ook de muren zijn dun en de plafonds lijken een beetje in te storten,” vertelt Gallo. “We horen allerlei verhalen over dat het schip aan het wegroesten is en dat het uit zichzelf instort. Niemand weet het precies. Wij gaan het behandelen als een plaats delict. We willen weten wat er in het gebied is en hoe de achtersteven en de boeg eruitziet.” Om het wrak goed te kunnen bestuderen, maken de onderzoekers gebruik van sonar.

De Titanic botste op 15 april 1912 op een ijsschots en zonk daarna snel. Tijdens de ramp kwamen 1522 mensen om het leven. Vijfentwintig jaar geleden werd het wrak weer ontdekt. De laatste expeditie naar het wrak vond in 2004 plaats.