Wetenschappers maken zichzelf overbodig

Onderzoekers tonen aan dat robots in staat zijn om ruwe onderzoeksdata te analyseren en conclusies te trekken.

De robot is eigenlijk gewoon een hele goede computer met de naam Automated Biology Explorer (ABE). Dankzij speciale software kan de robot biologische vraagstukken analyseren en vergelijkingen opstellen die het betreffende biologische proces beschrijven. En dat alles zonder kennis van zaken.

Identiek
De onderzoekers namen de proef op de som met een biologisch proces dat al uitgebreid is bestudeerd. Ze lieten ABE glycolyse analyseren. Tijdens dit proces wordt in een levende cel energie geproduceerd. De robot analyseerde de ruwe data en kwam vervolgens met vergelijkingen die het proces beschreven. Deze vergelijkingen bleken vrijwel identiek te zijn aan de vergelijkingen die menselijke wetenschappers hadden opgesteld.

Snelheid

Bekijk hier de snelste robot op twee benen.

Vanuit het niets
“Wat echt geweldig is, is dat het (ABE, red.) deze vergelijkingen zonder onderzoek produceerde,” stelt onderzoeker Ravishankar Vallabhajosyula. “Het enige wat de software van tevoren kon, was optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen.” En dat is exact wat deze robot zo bijzonder maakt. Er zijn eerder wel robots ontwikkeld die het werk van de onderzoeker min of meer kunnen doen. Maar het is voor het eerst dat een robot eigenlijk vanuit het niets met kloppende conclusies komt.

ABE kan volop aan de bak. In de biologie is sprake van een enorme kloof tussen data en theorie. ABE kan onderzoekers helpen om die kloof te dichten en data op een efficiënte en snelle wijze om te zetten in theorieën.

"Robot biologist solves complex problem from scratch" - Eurekalert.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Michael Smeltzer / Vanderbilt University.