Wetenschappers kweken nier in het laboratorium

rat

Wetenschappers hebben uit cellen van ratten een nier laten groeien. De nier werd vervolgens in de ratten getransplanteerd en produceert nu urine. Het onderzoek biedt hoop voor de vele patiënten die wachten op een donornier.

De onderzoekers namen een donornier en verwijderden alle levende cellen van deze nier. Vervolgens namen ze cellen van pasgeboren ratten en ‘bekleedden’ de gestripte donornier hiermee. Ze zetten het orgaan vervolgens twaalf dagen in een bioreactor, zodat de cellen ‘volwassen’ konden worden en één geheel konden gaan vormen.

De gekweekte nier. Foto: Massachusetts General Hospital Center for Regenerative Medicine.
Urine
Daarna werden de nieren in de ratten getransplanteerd. Zodra de nieren van bloedtoevoer werden voorzien, begonnen ze urine te produceren. De nieren werkten dus, maar niet zo goed als een ‘normale’ nier, zo stellen de onderzoekers in het blad Nature Medicine. Toch laten de wetenschappers zich daardoor niet uit het veld slaan. Ze vermoeden dat de verminderde effectiviteit samenhangt met de cellen die gebruikt zijn om de gestripte donornier te ‘bekleden’. Nader onderzoek moet uitwijzen of een ander type cel of iets volwassenere cellen wellicht tot een functioneler orgaan leiden.

Afstoting
“Wat zo uniek is aan deze aanpak is dat de architectuur van het orgaan behouden blijft,” vertelt onderzoeker Harald Ott. De donornier wordt weliswaar van de levende cellen ontdaan, maar onder meer de bloedvaten blijven behouden. Door de gestripte nier vervolgens met cellen van de patiënt te bekleden, wordt ook de kans op afstoting kleiner. “Als deze techniek kan worden opgeschaald naar nieren van mensen dan kunnen patiënten die nu wachten op een donornier of die niet in aanmerking komen voor een transplantatie in theorie nieuwe organen ontvangen die gemaakt zijn van hun eigen cellen.”

“We hopen dat bio-geëngineerde nieren op een dag de nierfuncties net zo goed vervullen als donornieren dat nu doen. In een ideale wereld kunnen de transplantaten op aanvraag van de cellen van de patiënt geproduceerd worden en ons helpen om een eind te maken aan het tekort aan organen en de enorme behoefte aan medicijnen die het immuunsysteem onderdrukken (en verschillende gezondheidsrisico’s met zich meebrengen, red.).”

"Mass. General team develops implantable, bioengineered rat kidney" - Massachusetts General Hospital (via Eurekalert.org).
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Janet Stephens (via Wikimedia Commons).