Wetenschappers halen licht uit ‘niets’

Onderzoekers hebben aangetoond dat het mogelijk is om iets uit ‘niets’ te halen: ze haalden energie uit een lege ruimte.

Iets uit niets halen. Kan dat? Jawel, zolang u maar ontzettend snel beweegt. 41 jaar geleden voorspelden onderzoekers al dat dit alles mogelijk was. Nu hebben wetenschappers het ook aangetoond.

Niet leeg
Niets bestaat namelijk eigenlijk niet. Lege ruimte is niet leeg. In lege ruimte bevinden zich deeltjes die zijn en dan weer niet zijn. Zelfs een vacuüm vertoont hele kleine fluctuaties in energie.

Spiegels
Dat is al eens aangetoond met twee spiegels die op een kleine afstand tot elkaar in een vacuüm werden gezet. Deze spiegels werden dan naar elkaar toegetrokken, omdat in de kleine ruimte tussen de spiegels minder deeltjes (fotonen in dit geval) zaten dan elders rondom de spiegels. De druk aan de buitenzijde was dan ook groter dan tussen de spiegels en hierdoor worden de spiegels tegen elkaar aangedrukt. Het bewijs dat er energie is in een vacuüm.

Fotonen
Onderzoekers zijn nu echter nog een stap verder gegaan, zo is in het blad Nature te lezen. Ze hebben energie uit zo’n vacuüm gehaald. “Het was een heel moeilijk technisch experiment,” moet onderzoeker Chris Wilson bekennen. “We waren heel blij toen het gelukt was.”

Voor het experiment was maar één spiegel nodig. Deze moest met de snelheid van het licht reizen. De bewegingsenergie wordt dan geabsorbeerd door de fotonen en zij geven die energie weer af door paren echte fotonen te vormen. De onderzoekers gebruikten geen spiegel voor hun experiment, maar maakten gebruik van een supergeleidend elektrisch circuit met een oscillator die de afstand die een elektron door het circuit moet afleggen heel snel kon veranderen. De onderzoeker lieten de elektron heel snel reizen (met ongeveer een kwart van de snelheid van het licht) en dat was snel genoeg om bewegingsenergie over te brengen op fotonen. “Deeltjes werden in paren geproduceerd en kwamen direct uit het vacuüm,” vertelt Wilson. En dat is toch wel een doorbraak: mogelijk kan het onderzoekers helpen om een beter beeld te krijgen van donkere energie. Onderzoekers vermoeden namelijk dat donkere energie mede mogelijk wordt gemaakt door de energie van virtuele fotonen.

"Light pulled out of empty space" - Newscientist.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door [martin] (cc via Flickr.com).