Wetenschapper wil anorganisch leven maken

Een Schotse onderzoeker is vastbesloten om leven te maken uit anorganische moleculen.

Het lijkt misschien nog heel ver weg, maar vergis u niet. Onderzoeker Lee Cronin en zijn team werken al een tijdje aan deze missie. Ze hebben zelfs al anorganische cellen gecreëerd die net zo werken als een levende cel. De cellen kunnen bijvoorbeeld net als een echte cel energie opslaan. Ze doen een levende cel na.

Evolueren
Maar Cronin wil meer. “Wij proberen anorganische cellen te maken die zichzelf vermenigvuldigen, die evolueren en die in feite leven,” stelt Cronin. “Je kunt het anorganische biologie noemen.”

Complex
Het uiteindelijke doel is om complexe cellen te ‘maken’ die eigenlijk dezelfde eigenschappen hebben als levende cellen. Deze anorganische cellen kunnen voor de ogen van wetenschappers gaan evolueren en ons zo een beter beeld geven van hoe het leven op aarde zich ontwikkelde. Ook zou het bewijzen dat evolutie niet alleen een proces is wat in de biologie speelt. “Het zou bewijzen dat leven dat niet gebaseerd is op koolstof kan bestaan.”

Kan het?
Cronin is ervan overtuigd dat het kan. “Bacteriën zijn in essentie eencellige micro-organismen die bestaan uit organische chemicaliën, dus waarom zouden we geen micro-organismen kunnen maken uit anorganische chemicaliën?”

Het is een fascinerend onderzoek waar we ongetwijfeld nog veel van gaan horen. De voorlopige resultaten zijn terug te vinden in het blad Angewandte Chemie. Meer weten? Bekijk dan ook eens onderstaand filmpje waarin Cronin zijn ambities uit de doeken doet.