Wetenschap ontwikkelt ‘veiligere’ sigaret

Onderzoekers hebben een sigaretfilter ontwikkeld dat minder kankerverwekkende stoffen doorlaat.

In sigarettenrook zitten vrije radicalen. Deze tasten cellen in het lichaam aan en kunnen uiteindelijk leiden tot verschillende vormen van kanker. Wanneer vrije radicalen in de longen terechtkomen, kunnen ze dan ook een belangrijke bijdrage leveren aan de beschadiging van deze organen.

Markt
Nu is dat op zichzelf niets nieuws. En wetenschappers hebben al wel eerder pogingen ondernomen om deze vrije radicalen in te dammen. Maar eerdere onderzoeken hebben niet geleid tot een concreet product dat ook geschikt was voor de grote markt. Wetenschappers van de Cornell University denken zo’n product nu wel in handen te hebben.

Filter
Zij ontwikkelden een filter dat de hoeveelheid vrije radicalen die in het lichaam belandt aanzienlijk vermindert. Ze maakten voor de ontwikkeling van het filter gebruik van extracten van natuurlijke antioxidanten. Onder meer afkomstig uit lycopeen (dit zit onder meer in tomaten) en druivenpitten. Het mooie van deze antioxidanten is dat ze heel gemakkelijk uit restproducten van tomaten en druiven gehaald kunnen worden. Dat schrijven de onderzoekers in het blad Journal of Visualized Experiments.

De onderzoekers zien grote mogelijkheden voor hun ontdekking. “Het kan leiden tot een minder schadelijke sigaret,” meent onderzoeker Aaron Kolski-Andreaco. De beste optie blijft echter stoppen met roken. Maar voor wie dat echt niet kan of wil, kan dit nieuwe filter hoop bieden. Tegelijkertijd roept het filter ook vragen op. Gaan mensen straks niet meer of opnieuw roken wanneer ze weten dat er een ‘veiligere’ sigaret op de markt is gekomen?

"A Healthier Cigarette?" - Jove.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Raul Lieberwirth (cc via Flickr.com).