Wetenschap ontdekt nieuwe soort lori

lori

Onderzoekers hebben in de jungle van Borneo een nieuwe soort ontdekt. Het gaat om een lori: een primaat die vooral ‘s nachts actief is. De vondst wijst erop dat er in de jungle op Borneo nog genoeg te ontdekken valt.

De nieuwe soort heeft de naam Nycticebus kayan gekregen. De lori behoort tot het geslacht Nycticebus. Dit geslacht bestaat uit primaten die sterk lijken op lemuren en onder meer op Borneo, in Bangladesh en het zuidoosten van Azië voorkomen. Kayan verwijst naar een grote rivier die door het leefgebied van de lori stroomt.

…orang-oetans soms lori’s eten?

Een internationaal team van onderzoekers bestudeerde met name de gezichten van lori’s. Door te kijken naar de kleuren en patronen rondom de ogen en op de kop konden zij vaststellen dat één van de lori’s tot een hele nieuwe soort behoorde. Maar dat is niet de enige ontdekking die de onderzoekers deden: ze ontdekten ook dat twee soorten lori’s die lang als subsoorten werden gezien in werkelijkheid echt twee unieke soorten zijn.

De onderzoekers hebben maar weinig exemplaren van de nieuwe soort teruggevonden. Dat wijst erop dat deze of heel lastig op te sporen zijn of dat de soort maar uit weinig exemplaren bestaat. De onderzoekers hopen dat hun studie ervoor zorgt dat de lori’s in de toekomst nog beter beschermd worden. De primaten ondervinden onder meer hinder van de jacht die mensen op hen hebben geopend: er is een bloeiende handel in levende lori’s die als huisdier worden aangeboden.

"Discovered! The new species of Borneo's enigmatic primate with a toxic bite" - Wiley (via Eurekalert.org).
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Ch'ien Lee.