Wetenschap ontdekt nieuw soort pulserende ster

pulsar

Astronomen hebben een nieuw soort pulsar ontdekt. Er zijn 36 soorten van dit nieuwe type verzameld in een sterrencluster op een afstand van 7.000 lichtjaar bij ons vandaan.

De nieuwe pulsars horen – op basis van hun helderheid en temperatuur – niet te pulseren. Toch doen zij dit. Hierdoor ontstaat er een vijfde plek in het Hertzsprung-Russell-diagram, waar pulserende sterren kunnen ontstaan. Het Hertzsprung-Russel-diagram is een puntenwolk waar absolute helderheid en oppervlaktetemperatuur tegenover elkaar worden gezet. Traditioneel is er op vier plekken in het diagram ruimte voor pulsars. Nu komt daar een nieuwe plek bij.

De ontdekkers van het nieuwe type pulsar gaan nu aan de slag om meer te weten te komen over het vreemde gedrag van deze sterren. De helderheid van de pulserende sterren varieert namelijk slechts 0,1 procent in intensiteit in regelmatige cycli van twee uur tot 20 uur.

De nieuwe groep pulsars bevindt zich in het sterrencluster NGC 3766, maar komt waarschijnlijk ook op andere plekken voor. De astronomen onderzochten dit sterrencluster met de Leonhard Euler-telescoop in Chili. In het cluster wonen 3.000 sterren die ongeveer 20 miljoen jaar oud zijn. Wetenschappers gaan andere jonge, soortgelijke clusters observeren om meer soortgenoten te vinden.