Wetenschap ontdekt jongste planeet ooit

Onderzoekers hebben de jongste planeet ooit ontdekt. Ze spotten het object tijdens de geboorte ervan.

De onderzoekers deden hun ontdekking met behulp van een telescoop op Hawaii. De jongste planeten die hiervoor zijn waargenomen, waren allemaal tussen de tien en twintig miljoen jaar oud. De planeet die de onderzoekers nu hebben gespot is zeker vijf keer jonger.

Nog niet af
De planeet draait om de ster LkCA 15. Deze ster is nog maar twee miljoen jaar oud. De planeet gaat voorlopig door het leven als LkCa 15b. De planeet is nog niet af, maar wordt nog steeds gevormd. Het is een protoplaneet die omringd wordt door gas en stof dat op de planeet valt. “In het verleden kon je zo’n fenomeen niet waarnemen, omdat het zo dicht bij de ster plaatsvindt,” legt onderzoeker Adam Kraus uit. “Maar voor de eerste keer zijn wij in staat om zowel de planeet als het stof eromheen direct waar te nemen.”

…onlangs nabij de aarde nog een piepjonge ster werd ontdekt?

Ver weg
LkCA 15b is een jonge gasgigant die zich tussen de moederster en een stofschijf bevindt. Door het licht van de ster te onderdrukken konden ze het stof en de planeet waarnemen. De afstand tussen onze aarde en de ster waar de jonge planeet omheen draait, bedraagt zo’n 450 lichtjaar.

Het begin
De kans is groot dat LkCA 15b nog maar het begin is. “We hebben een planeet gevonden, misschien zelfs een beginnend toekomstig zonnestelsel,” meent Kraus. De onderzoekers hopen in de toekomst nog vaker getuige te kunnen zijn van de vorming van zeer jonge planeten. Alleen zo kunnen ze een beter beeld krijgen van het ontstaan van planeten.

De bevindingen van de onderzoekers zijn binnenkort terug te vinden in het blad The Astrophysical Journal.

"Youngest planet seen as it's forming" - Keckobservatory.org