Wetenschap ontdekt hoe kanker uitzaait over het lichaam

kankercellen

Hoe kan kanker zich door het hele lichaam verspreiden? Het blijkt dat de slechte kankercellen letterlijk in groepjes achter de gezonde cellen aangaan om hen te grazen te nemen. Dat ontdekken wetenschappers.

Misschien is uitzaaiing wel het grootste probleem bij kanker. In rap tempo kan de ziekte – die op één plek in het lichaam al vreselijke gevolgen teweeg kan brengen – zich uitzaaien naar meerdere plaatsen in het lichaam: bloed, botten, organen: niets lijkt ten allen tijden bestand te zijn tegen de kwaadaardige kankercellen. De wetenschappers noemen het mechanisme achter de uitzaaiingen ‘chase and run’, omdat de kankercellen letterlijk de gezonde cellen die weg proberen te komen, achtervolgen. Eerder was al duidelijk dat kankercellen gezonde cellen werven en gebruiken om door het lichaam te reizen. Maar hoe het proces precies werkt en tegengegaan kan worden bleef een raadsel.

Cellen
De onderzoekers gebruikten voor hun onderzoek, dat in Nature Cell Biology staat, cellen die vergelijkbaar zijn met kankercellen en gezonde cellen. Zo gedragen embryonale cellen zich net zoals kankercellen als het om invasie gaat. En zijn placode cellen, de voorgangers van hersenzenuwen, soortgelijk aan gezonde cellen.

Achtervolging
Wanneer de embryonale cellen die ‘neurale lijst cellen’ genoemd worden, naast placode cellen geplaatst worden, ondergaan ze een gigantische transformatie. Ze beginnen de placode cellen gelijk te achtervolgen. Tegelijkertijd proberen de placode cellen te ontsnappen wanneer ze in contact komen met de neurale lijst cellen. Net zoals een mens of dier dat bang is, feromonen uitscheidt, produceren de placode cellen chemische moleculen die de neurale lijst cellen aantrekken. Hoe kanker zich door het lichaam verspreidt via cellen gebeurt volgens de onderzoekers op een soortgelijke manier: de gezonde cellen proberen te ontsnappen van de tumorcellen, maar worden achtervolgd door de kwaadaardige cellen door de productie van de ‘lokstof’.

Interactie
Dr Roberto Mayor, de hoofdauteur van de studie, is blij met de nuttige bevindingen. “De bevindingen suggereren een alternatieve manier waarop behandelingen van kanker in de toekomst gericht kunnen worden op dit ‘chase and run’ proces. Door de interactie tussen kwaadaardige en gezonde cellen te stoppen, kan kanker zich niet verder verspreiden en meerdere tumoren veroorzaken.” Hij vertelt dat de meeste doden door kanker niet sterven door de eerste tumor, maar juist door de secundaire tumors die ontstaan door de door het lichaam reizende kankercellen.

"'Chase and run' cell movement mechanism explains metastasis " – University College London.
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Wellcome Images (cc via Flickr.com).