Wetenschap komt met superantibiotica

De opkomst van superbacteriën vraagt om een superantibiotica. En die hebben wetenschappers nu ontwikkeld.

Bacteriën worden superbacteriën wanneer ze het enzym NDM-1 produceren. Dit enzym zorgt ervoor dat antibiotica zich niet aan de ziekteverwekker kan binden. Het enzym is inmiddels al aangetroffen bij bacteriën zoals K. pneumoniae. Deze bacterie veroorzaakt bijvoorbeeld longontsteking en urineweginfecties. Deze aandoeningen treden vaak op in ziekenhuizen bij mensen die toch al verzwakt zijn en deze complicaties er niet bij kunnen hebben.

Negatief
K. pneumoniae is een zogenoemde gram-negatieve bacterie. Voor deze klasse bacteriën zijn altijd al weinig antibiotica beschikbaar. En de weinige middelen die we hebben, worden door het enzym dus nog schaarser. De onderzoekers hebben daar nu iets op gevonden.

Superantibiotica
Ze hebben een stofje gevonden dat in combinatie met het antibioticum imipenem een superantibioticum oplevert. De combinatie bleek zestien keer sterker op te treden tegen K. pneumoniae dan de ‘gewone’ antibiotica. Met het onderzoek breien de wetenschappers voort op eerdere studies. Eerder werd namelijk al zo’n superantibiotica ontwikkeld tegen gram-positieve bacteriën. Hiervoor gebruikten de onderzoekers moleculen uit de klasse 2-aminoimidazoles. Toen de onderzoekers zich daar verder in verdiepten vonden ze ook een effectief stofje tegen gram-negatieve bacteriën.

En dat mag toch wel een voorzichtige doorbraak genoemd worden. “We hebben laten zien dat we in staat zijn om de gevaarlijkste superbacterie die er is uit te schakelen,” concludeert onderzoeker Christian Melander in een persbericht. In de toekomst willen de onderzoekers antibiotica nog sterker maken.

"Compound May Help in Fight Against Antibiotic-Resistant Superbugs" - NCSU.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Centers for Disease Control and Prevention (via Wikimedia Commons).