Wetenschap komt met ingrediënt dat je een voller gevoel geeft

rsz_plum-560983_1280

Engelse onderzoekers hebben een ingrediënt gecreëerd dat mensen een voller gevoel geeft. Experimenten tonen aan dat het ingrediënt ervoor zorgt dat mensen met overgewicht hun gewicht minder snel zien toenemen.

Het ingrediënt bevat een stofje dat de darmen stimuleert om hormonen los te laten die het hongergevoel beperken. Dit stofje komt van nature vrij wanneer microben in de darmen voedingsvezels verwerken. Maar het nieuwe ingrediënt zorgt ervoor dat er veel meer van dit stofje vrijkomt dan van nature het geval is.

Experimenten wijzen erop dat het nieuwe ingrediënt ervoor kan zorgen dat mensen minder eten en minder snel in gewicht toenemen. De onderzoekers verzamelden twintig proefpersonen en gaven ze het nieuwe ingrediënt of inuline (een voedingsvezel). Vervolgens mochten de proefpersonen zoveel eten als ze wilden. De mensen die eerder het nieuwe ingrediënt toegediend hadden gekregen, aten gemiddeld veertien procent minder en hadden ook veel meer hormonen in hun bloed die hun eetlust beperkten.

Na 24 weken
In een tweede experiment verzamelden de onderzoekers 60 proefpersonen met overgewicht. De helft kreeg het nieuwe ingrediënt in de vorm van poeder en kreeg de opdracht dat ingrediënt aan hun voedsel toe te voegen. De andere helft kreeg inuline. Na 24 weken werd er gekeken hoe het met de proefpersonen ging. Eén van de 25 proefpersonen die het nieuwe ingrediënt kregen, had na 24 weken meer dan drie procent van het lichaamsgewicht erbij gekregen. Van de 24 proefpersonen die niet het ingrediënt, maar inuline hadden gekregen, zagen zes proefpersonen hun lichaamsgewicht na 24 weken met meer dan drie procent toenemen. Geen van de proefpersonen in de groep die het ingrediënt aan hun voedsel toevoegden kwam meer dan vijf procent van hun lichaamsgewicht aan, terwijl dat vier van de proefpersonen in de groep die inuline toegediend kregen, wel overkwam. Ook hadden de mensen die het nieuwe ingrediënt ontvingen na 24 weken minder vet in hun buik en lever dan de mensen die inuline toegediend hadden gekregen.

“We weten dat volwassenen gemiddeld tussen de 0,3 en 0,8 kilo per jaar zwaarder worden en er is echt behoefte aan nieuwe strategieën om dat te voorkomen,” vertelt onderzoeker Gary Frost. “Dit kleine onderzoek wijst erop dat het door ons ontwikkelde ingrediënt wanneer je het toevoegt aan eten kan voorkomen dat mensen met overgewicht nog zwaarder worden. Je moet het ingrediënt wel regelmatig eten wil het een effect hebben. We onderzoeken nu aan welke soorten voedsel het kan worden toegevoegd, maar zoiets als brood of fruitsmoothies werkt waarschijnlijk goed.”