Wetenschap komt met efficiënte spons die CO2 uit de lucht haalt

spons

Wetenschappers hebben een ‘spons’ ontwikkeld die koolstofdioxide uit de lucht absorbeert. De ‘spons’ kan de uitstoot van bijvoorbeeld kolencentrales aanzienlijk verminderen.

Het idee om koolstofdioxide uit de lucht te halen, is niet nieuw. Sterker nog: het kan al. Om koolstofdioxide uit de lucht te halen wordt gebruik gemaakt van vloeistoffen die koolstofdioxide absorberen. Die vloeistoffen worden vervolgens verhit waarop ze de koolstofdioxide weer loslaten, waarna deze kan worden opgeslagen. Het nadeel van deze aanpak is dat deze vrij duur en niet zo efficiënt is. Ook kost de aanpak best veel energie, omdat de vloeistoffen verhit moeten worden.

Zonlicht
Onderzoekers van de Monash University komen daarom met een alternatief: een spons die koolstofdioxide absorbeert. De spons laat de koolstofdioxide los wanneer er zonlicht op valt. “Voor het eerst hebben we nu de mogelijkheid om een systeem te ontwikkelen dat koolstofdioxide opvangt en zonlicht gebruikt om de koolstofdioxide weer los te laten,” stelt onderzoeker Bradley Ladewig.

…er ook al sponzen zijn die afrekenen met olierampen?

MOFs
De ‘spons’ bestaat uit MOFs: Metal-Organic Frameworks. Dit zijn clusters metaalatomen die middels organische moleculen met elkaar in verbinding staan. Ze hebben een extreem groot intern oppervlak en kunnen daardoor ook extreem grote hoeveelheden gassen opslaan. Door gebruik te maken van lichtgevoelige moleculen laat de ‘spons’ koolstofdioxide los wanneer er zonlicht op valt. Dat schrijven de onderzoekers in het blad Angewandte Chemie.

De onderzoekers zijn van plan om de spons nog verder te optimaliseren. Ook wijzen ze erop dat de techniek in de toekomst wellicht gebruikt kan worden om tevens andere gassen uit de lucht te halen.

"Carbon sponge could soak up coal emissions" - Monash.edu.au
De afbeelding bovenaan dit artikel is afkomstig van Monash University.