Wetenschap creëert eiwit dat uitzaaiingen kan voorkomen

borstkankercel

De wetenschap is mogelijk een veilig en effectief alternatief voor chemotherapie op het spoor. Onderzoekers hebben een proteïne gecreëerd dat uitzaaiingen – zonder nare bijwerkingen – kan voorkomen.

Het grootste deel van de mensen die aan kanker overlijden, sterft aan uitzaaiingen. Vandaag de dag proberen dokters uitzaaiingen te voorkomen of te stoppen met behulp van chemotherapie. Maar chemotherapie is lang niet altijd even effectief en heeft ernstige bijwerkingen. Onderzoekers van Stanford University denken nu een andere manier ontdekt te hebben om uitzaaiingen te stoppen. En die manier heeft geen bijwerkingen en lijkt bijzonder effectief te zijn.

Proteïnen en kankercellen
Om te begrijpen wat de onderzoekers precies bedacht hebben, moeten we eerst kijken naar de kankercel. Op het oppervlak van die kankercel bevinden zich zogenoemde Axl-proteïnen. Deze staan als een soort ‘antennes’ op het oppervlak van de kankercellen, klaar om biochemische signalen van Gas6-proteïnes te ontvangen. Wanneer twee Gas6-proteïnes contact leggen met Axl-proteïnes wordt een signaal gegenereerd dat de kankercellen in staat stelt om hun oorspronkelijke plek te verlaten en naar andere delen van het lichaam te reizen.

Lokken
De onderzoekers denken dat proces nu te kunnen stoppen. Ze creëerden een onschadelijke versie van Axl die dienst doet als een soort lokaas. Deze onschadelijke versie ‘lokt’ Gas6-eiwitten in de bloedbaan en voorkomt zo dat deze contact leggen met de werkelijke Axl-proteïnese op het oppervlak van kankercellen. “Eén van de meest opmerkelijke dingen aan dit onderzoek is de binding van het lok-proteïne,” legt expert Greg Lemke uit. “Het lok-proteïne bindt zich honderd keer beter aan Gas6 dan het natuurlijke Axl. Het zuigt Gas6 op en zorgt ervoor dat het niets meer kan doen.”

En het is niet alleen op papier een goed idee, zo tonen experimenten met muizen aan. De onderzoekers testten hun methode op muizen met een agressieve vorm van borst- en eileiderkanker. Muizen met borstkanker die het onschadelijke Axl-proteïne toegediend kregen, ontwikkelden 78 procent minder uitzaaiingen. In het geval van muizen met eileiderkanker was dat 90 procent. “Dit is een heel veelbelovende therapie die effectief lijkt te zijn,” stelt onderzoeker Amato Giaccia. Meer onderzoek is nodig om vast te stellen of de therapie ook veilig en effectief is voor mensen.