Weekoverzicht: van chocola tot uw pincode

Het is bijna zover: weekend! Tijd om de belangrijkste wetenschappelijke nieuwtjes van deze week nog even op een rijtje te zetten!

De week begint goed voor zoetekauwen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat chocolade goed is voor het hart.

Kerncentrale op de maan
De volgende generaties mensen leven wellicht niet alleen op aarde, maar ook op de maan of op Mars. En hoe komen ze daar aan stroom? Wetenschappers presenteren de oplossing: een kerncentrale voor in de ruimte.

Wiskundigen
Dat de Azteken een slim volkje waren, is niets nieuws. Maar uit geschriften van de Spaanse kolonisten blijkt nu dat de oude Azteken ook uitstekende wiskundigen waren.

Pincode
Wetenschappers tonen woensdag aan dat de warmte van uw vingers uw pincode kan verraden. Die warmte blijft nog even hangen en een infraroodcamera kan zo laten zien welke cijfers u heeft ingetoetst. Zelfs de volgorde is te achterhalen!

Dag, gloeilamp!
Donderdag nemen we afscheid van een oude bekende: de gloeilamp van 60 watt. Na jaren trouwe dienst mag het bolletje niet langer in Europa geproduceerd worden. Ook de import is stilgelegd. Een opvolger heeft de gloeilamp al, maar daar is lang niet iedereen even blij mee.

Dracula
Dracula mag dan een engerd zijn: hij wist wel waar hij het over had. Uit onderzoek blijkt dat jong bloed een oud brein echt jonger kan maken. Voorlopig beperken experimenten zich tot muizen, maar wie weet, kan jong bloed ooit oude hersenen behoeden tegen ouderdomsziekten zoals Alzheimer.

Doorzichtig
Nog meer muizennieuws: wetenschappers creëren per ongeluk een transparante muis. Een heel bijzonder gezicht! Net als de wetenschappers die door toedoen van licht letterlijk een punthoofd krijgen.

Kunt u er geen genoeg van krijgen? Bekijk dan ook eens het volledige nieuwsoverzicht.

Fijn weekend!

Scientias.nl
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door André Karwath (via Wikimedia Commons).