‘We moeten zaaien in het heelal’

Ooit zal er een dag komen dat het leven op aarde ophoudt. Of dit nu morgen of over vijf miljard jaar is: het zal ooit gebeuren. Professor Michael Mautner van de Virginia Commonwealth universiteit vindt dat het tijd wordt om onze moleculen in het heelal te loodsen. Het zou toch mooi zijn als de evolutionaire lijn op een andere planeten doorgaat?

“We hebben een morele verplichting om te zorgen dat leven doorgaat”, zegt professor Mautner. “Bijvoorbeeld door het sturen van micro-organismen naar andere zonnestelsels. De toekomst van leven veiligstellen geeft het menselijke bestaan een kosmisch doel.”

Het kan veel voordelen hebben om organismen zoals blauwalgen op exoplaneten te gooien. Zo verteren blauwalgen giftige gassen (zoals ammoniak en koolstofdioxide) en produceren ze zuurstof. Om het succes op evolutie te vergroten moeten veel verschillende soorten micro-organismen op planeten worden gedropt. Het kan natuurlijk zijn dat de omstandigheden op een exoplaneet niet ideaal zijn voor soort één, maar wel voor soort twee.

Mautner heeft een lijst opgesteld met potentiële plekken om microben naar toe te sturen. De lijst kan nog aangepast worden, aangezien veel nieuwe potentiële exoplaneten de komende jaren gevonden gaan worden door de Kepler telescoop.

Het kost ruim 700 miljoen euro om een paar honderd ton micro-organismen in kleine capsules naar verschillende stelsels te sturen. Iedere capsule weegt 0,1 microgram en bevat 100.000 micro-organismen. De capsules zijn kleine zeilschepen, die straling gebruiken om vooruit te komen.

Komt Mautners droom ooit uit? Blijft leven altijd bestaan? Waarschijnlijk niet. Ooit zullen alle sterren in het heelal doven. Het einde voor al het leven: aards en buitenaards.