We gaan deze herfst eventuele aliens op TRAPPIST-1 lastigvallen met Russische muziek (en onze klimaatproblemen)

In een poging het eerste contact te leggen én het bewustzijn over de klimaatcrisis te vergroten, zullen er door wetenschappers en muzikanten krachtige radioberichten verzonden worden.

In 2016 maakten astronomen bekend dat er rond de dwergster TRAPPIST-1 maar liefst zeven planeten cirkelen. Drie ervan zijn met name interessant en zouden zomaar eens leefbaar kunnen zijn. Direct werd er natuurlijk druk gespeculeerd: zouden zich hier aliens kunnen ophouden? Als dat het geval is, zullen zij binnenkort mogelijk van ons bestaan afweten. Want deze herfst nog, zullen er muziekfragmenten en wetenschappelijke gegevens naar het sterrenstelsel verzonden worden.

Meer over TRAPPIST-1
TRAPPIST-1 is een ultrakoele dwergster die zich op een slordige 39 lichtjaar van de aarde bevindt. Rond de ster cirkelen zoals gezegd zeven planeten. En sinds de ontdekking daarvan, zijn de verwachtingen hoog gespannen. Drie van deze planeten bevinden zich namelijk in de leefbare zone, wat betekent dat ze mogelijk vloeibaar water herbergen op hun oppervlak.

De radioberichten zullen op 4 oktober 2022 naar TRAPPIST-1 verstuurd worden. De uitzendingen zullen plaatsvinden vanaf het Goonhilly Satellite Earth Station; de thuisbasis van ‘s werelds eerste commerciële deep space-netwerk, gelegen in Zuid-Engeland. De hoop is dat de berichten een reactie uit zullen lokken en dat er zo een gesprek op gang komt met een nog onbekende geavanceerde buitenaardse intelligentie.

Inhoud
Wat er verzonden zal worden? De berichten zullen zowel muziek als wetenschappelijke informatie bevatten. Het muziekgedeelte zal bestaan uit korte muziekfragmenten van vijftien seconden, onder andere aangeleverd door muzikanten die meedoen aan het Oezbeekse Stihia festival dat in het leven is geroepen om stil te staan bij de milieu-impact van het krimpende Aralmeer. Daarnaast zal ook het lied ‘Beauty of the Earth’ van de Sovjet-componist Eduard Artemyev en ‘Journey Through the Asteroid Belt’ van de Londense band The Comet Is Coming de ruimte in worden geslingerd. In samenwerking met het Oezbeekse instituut voor Astronomie, zal het wetenschappelijke onderdeel onder andere de coördinaten van de sterren uit de sterrencatalogus van de Oezbeekse astronoom en wiskundige Ulug Bey bevatten.

Klimaatcrisis
Het doel van de radiotransmissie is niet alleen om het eerste contact te leggen met een eventuele andere beschaving, maar ook het bewustzijn over de klimaatcrisis te vergroten. “Onze berichten zullen langlevende beschavingen eraan herinneren hoe het was toen ze nog worstelden om een duurzame samenleving te worden,” zegt Douglas Vakoch van METI, de organisatie die zich toelegt op het verzenden van opzettelijke signalen naar buitenaardse beschavingen.

Stihia festival
Daarnaast is het ook niet voor niets dat muzikanten van het Stihia festival de gelegenheid krijgen om hun muziek naar TRAPPIST-1 te versturen. “Het Stihia-muziekfestival vindt plaats in Muynak, waar ooit een bloeiende visserij-industrie was gevestigd aan de kust van het Aralmeer,” zegt Otabek Suleimanov, hoofdproducent van het festival. “Nu is die zee slechts een schaduw van zijn oorspronkelijke grootte vanwege tal van omgevingsfactoren en het rampzalige katoencampagnebeleid tijdens het Sovjettijdperk. De toekomstige watervoorziening van Muynak vanuit de met sneeuw bedekte bergen van de Himalaya wordt steeds meer bedreigd door de opwarming van de aarde.”

TRAPPIST-1
Overigens valt het te betwijfelen of de planeten in het TRAPPIST-1-systeem daadwerkelijk leefbaar zijn. Hoewel het aanlokkelijk is om aan te nemen dat deze planeten bewoond zijn, trekken sommige astronomen dat sterk in twijfel. Zo bleek uit een eerdere studie dat de ster extreem actief is en enorme hoeveelheden hoge energetische protonen uitzendt – dezelfde deeltjes die het noorderlicht op aarde veroorzaken. Het betekent dat de planeten mogelijk bekogeld worden met hoog-energetische deeltjes. En dat maakt het een stukje onwaarschijnlijker dat er leven op de planeten voorkomt.

Mochten er wél aliens leven, dan kan het tientallen jaren duren voordat signalen die zij uitzenden op de aarde arriveren. Een extra motivatie om de klimaatcrisis aan te pakken, vindt Vakoch. “Om ervoor te zorgen dat de mensheid lang genoeg in de buurt is om een antwoord van TRAPPIST-1 te ontvangen, moeten we de huidige klimaatcrisis het hoofd bieden,” besluit hij.