Watermeloen gaat strijd met hoge bloeddruk aan

watermeloen

Wetenschappers hebben ontdekt dat mensen met overgewicht hun bloeddruk op een heel eenvoudige manier kunnen verlagen. En wel door watermeloen te eten. Stofjes in watermeloen blijken ervoor te zorgen dat de bloeddruk zowel in stressvolle situaties als in rust beter is.

Onderzoekers baseren hun conclusies op een experiment met dertien proefpersonen. Alle proefpersonen hadden een hoge bloeddruk en waren te zwaar. Daarmee hebben deze mensen een verhoogd risico op een hartaanval. Met name in de winter. Want als het koud is, is de kans op een hartaanval groter. Dat komt doordat koude temperaturen leiden tot een hogere bloeddruk. Het hart moet harder gaan werken om bloed in de aorta te pompen. En dat kan leiden tot een beperkte bloedtoevoer richting het hart.

…het menselijk hart bolvormiger wordt in de ruimte?

De onderzoekers simuleerden koude omstandigheden door de hand van de proefpersonen in een kom met koud (4 graden Celsius) water te stoppen. Terwijl de proefpersonen hun hand in het water hielden, maten de onderzoekers onder meer hun bloeddruk. Vervolgens werden de proefpersonen in twee groepen opgedeeld. De ene groep kreeg dagelijks vier gram van het aminozuur L-Citrulline en twee gram L-arginine, beiden afkomstig uit een watermeloenextract. De andere groep kreeg zes weken lang een placebo. Daarna werd opnieuw hun bloeddruk gemeten. In de zes weken die volgden, werden de rollen omgedraaid. Nu kregen de mensen die eerst een placebo kregen de stofjes uit het watermeloenextract, terwijl de andere groep nu een placebo kreeg.

De resultaten waren duidelijk. “De druk op de aorta en het hart nam af na het consumeren van het watermeloenextract,” vertelt onderzoeker Arturo Figueroa. De bloeddruk van de proefpersonen was niet alleen beter wanneer ze onder druk stonden, oftewel hun hand in een kom met koud water stopten. De bloeddruk verbeterde ook in rusttoestand. “Dat betekent dat het hart minder overbelast wordt, waardoor het hart ook in stressvolle situaties – zoals blootstelling aan kou – gemakkelijker kan werken.”

"Chowing down on watermelon could lower blood pressure" - FSU.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door ugaldew (via Freeimages.com).