Water onthult waar u bent geweest

Of u nu een biertje, een jonge jenever, een glaasje fris of water drinkt: wetenschappers weten te achterhalen waar u het drankje hebt gedronken. Ieder drankje heeft een eigen chemische signatuur, die een chemische vingerafdruk achterlaat in uw haar.

Wetenschappers kunnen verschillende isotopen van zuurstof en waterstof meten en zo achter de oorsprong van water komen. Hoeveel isotopen er in een regio te vinden zijn? Dat is afhankelijk van de hoogte en de breedtegraad. De onderzoekers hebben het onderzoek uitgevoerd in de Verenigde Staten en kwamen tot de conclusie dat er tussen staten onderling veel verschillen zijn. Water uit Chicago is dus heel anders dan water uit Texas.

Het menselijk lichaam verwijdert waterstof- en zuurstofatomen uit het water en slaat deze op in proteïnen, de zogenaamde keratinen. Deze keratinen zijn te vinden op het hoofd in de weelderige haarbos. Een onderzoeker kan kijken naar de isotooppatronen van een plukje haar en ontrafelen waar en wat een persoon heeft gedronken.

Overigens is er een kleine kanttekening. Tegenwoordig worden dranken niet altijd meer lokaal geproduceerd, maar in grote fabrieken over de grens. Oftewel: als wij een glas cola drinken, kan het zijn dat de cola uit een Duitse fabriek komt. De cola bevat dan dus ook een Duitse chemische signatuur.

En als een fabriek de chemische structuur van water verandert, dan is het zelfs mogelijk dat de oorspronkelijke herkomst van het water nog moeilijker te vinden is.

Hieronder een kaartje van de verschillen in de Verenigde Staten.