Waren dinosauriërs giftig?

BIOLOGIE  Een vogelachtige dinosaurus injecteerde mogelijk gif in het lichaam van zijn prooi. Tot deze bizarre conclusie komen wetenschappers na het onderzoeken van het skelet van een Sinornithosaurus in het noordoosten van China. De dinosaurus gebruikte hiervoor zijn tanden.

De dinosaurussoort leefde 125 miljoen jaar geleden en was de vijfde soort die op de moderne vogel leek. Warme, vochtige bossen waren het ideale leefklimaat van de Sinornithosaurus. Het dier was even groot als een kalkoen, had een snavel en was volledig bedekt met veren.

Wetenschappers hebben een fossiel van een Sinornithosaurus onderzocht. In de tanden van het fossiel zitten lege ruimtes. Onderzoekers denken dat deze gaten gevuld waren met gif. De lege ruimtes zijn namelijk door middel van kleine vaatjes verbonden met de buitenkant van de tand. Hierdoor lijkt het aannemelijk dat organisch materiaal de lege ruimtes vulden.

“We realiseerden ons dat de structuur van de tanden en kaak van het fossiel ons bekend voorkwam”, vertelt paleontoloog David Burnham. “We zien het namelijk tegenwoordig bij slangachtigen.” Burnham denkt dat het gif van de vogeldino niet dodelijk was, maar dat het slechts werd gebruikt om een prooi tijdelijk te verdoven. Daarna at de Sinornithosaurus de prooi op. Burnham: “Waarschijnlijk zag de prooi dat hij zelf werd opgegeten, maar kon hij niets doen door de verdoofde toestand.” Een akelige situatie.